Je baby in een goed ritme krijgen - mijn tips

Natuurlijk willen alle ouders een goed (door)slapende baby. Helaas lukt dat lang niet altijd, maar er zijn wel een aantal methodes die kunnen helpen. MiniMe’s Marieke deelt er eentje die zij fijn vond!

Het ritme van een baby: slapeloze nachten en uren huilen? Het is waar veel ouders to be bang voor zijn. Het kan gelukkig ook anders: veel baby’s krijgen op een gegeven moment een regelmaat in hun dagen en nachten, waar je zelf ook wat invloed op kunt uitoefenen. Zo krijg je je baby in een ritme!

Nooit meer slapen?

Toen ik nog geen moeder was, sloeg ik met een klein beetje angst vriendinnen gade die net een kleintje hadden gekregen. Verhalen over nooit meer slapen en je vrijheid kwijt zijn kregen de overhand ten opzichte van de leuke ervaringen met een baby. Wilde ik dit wel? 

Dat speelt bij veel kinderloze mannen en vrouwen, merk ik nu. Ik krijg regelmatig de vraag: ‘En, trek je die gebroken nachten een beetje?’ Ik kan dan tot mijn grote vreugde antwoorden dat ik die niet heb. Al tijden niet. Mijn baby van bijna 6 maanden slaapt al vanaf het begin hartstikke goed en heeft een heel fijn ritme. Ik deel graag de tips waar ik veel aan heb gehad! Wie weet werken ze ook voor jouw kindje.

'Mijn baby van bijna 6 maanden slaapt al vanaf het begin hartstikke goed'

Boek: Baby in een droomritme

De basis van de ‘methode’ die ik volg (als je het al zo kunt noemen) komt uit het boek Baby in een droomritme. Tijdens mijn zwangerschap werd ik overladen met boekentips die ik allemaal links liet liggen. Eén boek las ik wél met bovengemiddelde interesse, want ik kreeg hem van een vriendin met zeer goed slapende kinderen. Dat wilde ik ook! En dus belandde Baby in een droomritme op mijn nachtkastje.

Niet laten huilen

De slogan van het boek is ‘het recept voor een blije baby tot 1 jaar’. De methode van schrijfster Stephanie Lampe gaat er vanuit dat je je baby niet laat huilen. Iets wat ik heel fijn vond, want mijn hart brak (en breekt nog steeds) als mijn kleintje verdrietig is. Dan wil ik haar het liefst gewoon troosten!

Tips voor een goed ritme

Vanaf de geboorte kun je al met haar (goed onderbouwde) tips voor een goed ritme aan de slag. Ze verschillen per leeftijd en groeien met je kindje mee. Als je concrete tips wilt voor de specifieke leeftijd van jouw baby, kun je dus het beste even het boek erbij pakken. 

Globaal komt haar ‘Droomplan’-ritme hierop neer:

Routine

  • Zorg al vanaf het begin voor een vaste routine: slapen-voeden-knuffelen-spelen-slapen. Zo wordt het voorspelbaar, gaat je kindje eraan wennen en het ritme herkennen.
  • Voed na het wakker worden.
  • Leg je baby op tijd weer in bed.
  • Volg een vast bedtijdritueel bij elk slaapje.
  • Laat je baby in een (natuurlijk) ritme komen met een vast aantal slaapjes op vaste tijden.
  • Wees wel flexibel: blijf naar je baby kijken en pas je routine daarop aan.

Inbakeren en goed slapen

  • Leg je baby bij de eerste slaapsignalen wakker op bed (oogjes wrijven, jengelen, gapen, wegkijken, duim in de mond of zuigen op handjes).
  • Laat je baby niet te lang wakker zijn. Let op de wakkertijden (verschilt per leeftijd, wordt steeds iets langer) en de slaapsignalen.
  • Laat je baby ‘s ochtends niet te lang slapen, wek hem op tijd (voor 8.00 uur) om de biologische klok goed te zetten.
  • Geef de juiste slaapassociaties. Probeer hulpmiddelen zoals speentjes, inbakeren, voeden, wiegen, dragen, etc. tijdelijk te gebruiken, anders lukt het je kindje later niet meer om zelf slaap te vallen.
  • Zorg dat je baby voldoende slaapt, zodat ie uitgerust is.
  • Als je baby onrustig is of met zijn armpjes maait, baker ‘m dan in (tot zes maanden).
  • Zorg voor een veilige en rustige slaapomgeving: maak het kamertje donker, zorg voor een goede temperatuur, kleding en ventilatie.

Troost je baby

  • Een overdosis aan liefde mag! Overlaad je baby gerust met aandacht, geborgenheid en huid-op-huidcontact.
  • Als je baby huilt in zijn bedje, probeer ‘m dan eerst te troosten terwijl ie nog in bed ligt
  • Geef stille aandacht en blijf bij je baby.
  • Lukt dit niet, pak je baby dan op en leg hem weer neer als hij rustig is. 
  • Lukt dit ook niet, laat je kindje dan bij jou in slaap dommelen en leg hem dan snel terug.
  • Is dit nog niet genoeg, ga dan wandelen, autorijden of dragen.

Mijd prikkels voor je baby

  • Laat je kindje slapen op een rustige plek.
  • Probeer de prikkels overdag te beperken.

Eenduidig zijn

  • Kies voor een bepaalde methode en blijf deze ook langere tijd volgen. Geef je baby (en jezelf) de tijd om eraan te wennen. Probeer het zeker een week en ga er 100% voor. Zet andere dingen even op een laag pitje; dit is belangrijk.

Van ‘op verzoek’ naar een ritme

De eerste weken heb ik de voeding (borst en fles) op verzoek gegeven. Dat kwam neer op om de 2, 3 of soms 4 uur voeden. Ik paste me gewoon volledig aan mijn baby aan.

Ook zijn we haar na een paar weken gaan inbakeren, omdat ze vrij onrustig met haar armpjes maaide in haar slaap en daardoor vaak wakker werd. Het slaapzakje van Ergococoon vind ik heel fijn; er zit wat stretch in en de gaten bij de armpjes kunnen ook open (handig als je weer wil gaan afbouwen).

Na een tijdje merkte ik dat er wat meer ritme in het voeden en slapen kwam.

Ritme bijsturen

Toen ik overstapte op volledige flesvoeding, kon ik dat ritme wat strakker aantrekken en haar daar steeds meer in sturen. Haar wakker maken als het tijd was voor een flesje, of nog even rekken indien nodig (lekker nog een tijdje knuffelen bijvoorbeeld, of haar vast even op een speentje laten sabbelen). Ze ontwikkelde ook als vanzelf een dag- en nachtritme, waar ik haar met tips uit het boek bij kon helpen. Overdag niet té lang laten liggen bijvoorbeeld, zodat ze leert dat het lange, diepe slapen voor de nacht bedoeld is.

Na 3 maanden: geen late fles meer

Tot 3 maanden gaven we ons meisje om de 3,5-4 uur een fles, met de laatste rond 22.00-22.30 uur. Het nadeel was dat we haar dan met veel moeite wakker moesten maken, omdat ze al heel diep sliep. Ik vond dat zo zielig! Ze werd dan ook echt sjaggo wakker... Ze dronk die fles wel helemaal leeg, dus blijkbaar had ze ‘m nog wel nodig. Ze kon daar dan op teren tot de volgende ochtend en sliep lekker door tot 6.30-7.00 uur.

Experimenteren met voedingen en slaapjes

Kon dat niet anders, vroegen we ons af, zodat we haar niet meer wakker hoefden te maken? Omdat ze goed groeide en een blij baby’tje was, zijn we gaan experimenteren. Dat kwam neer op evenveel voedingen geven, maar iets dichter op elkaar (3 uur ertussen). De laatste fles komt dan uit op 19.00-19.30 uur. Nog even spelen, knuffelen en dan rond 20.00 uur naar bed. En warempel: ze kon het! Ze trok ‘m door tot 6.30-7.00 uur en gaf de hele nacht geen kik.

Haar schema is nu, sinds ze 3 maanden oud is, dus ongeveer als volgt:

6.30-7.00 uur: flesvoeding
knuffelen en spelen
slapen zodra ze slaapsignalen afgeeft
10.00-10.30 uur: flesvoeding
knuffelen en spelen
slapen zodra ze slaapsignalen afgeeft
13.00-13.30 uur: flesvoeding
knuffelen en spelen
slapen zodra ze slaapsignalen afgeeft
16.00-16.30 uur: flesvoeding
knuffelen en spelen
klein, licht slaapje in de box in de woonkamer (deze slaat ze nog weleens over)
19.00-19.30 uur: laatste fles
knuffelen en spelen
20.00 uur: naar bed voor de nacht

(Vanaf 4 maanden zijn we haar rond 17.30-18.00 uur ook nog een oefenhapje (groente of fruit) gaan geven. Dit gaan we langzaam opbouwen tot er een flesvoeding weg kan.)

Dit gaat nu al drie maanden hartstikke goed! We hebben nu de hele avond voor onszelf en slapen de nacht heerlijk door. Tenzij ze ziekig of verkouden is, dan wil ze nog weleens wakker worden. Maar dat geeft natuurlijk niet.

Ritme buitenshuis

Inmiddels gaat mijn baby zo goed op haar ritme, dat ik er ook steeds iets makkelijker in ben geworden. Ik ken haar nu beter en weet waar ze wel of geen behoefte aan heeft. Lekker de deur uit gaan is dus helemaal prima, maar ik streef er wel naar om haar voor minstens twee van de drie slaapjes die ze overdag nog doet thuis in haar eigen bed te leggen.

Ik probeer de drie bekende R’en, Rust-Reinheid-Regelmaat, zo veel mogelijk toe te passen. Maar als mijn baby een keer een slaapje overslaat, is dat ook oké. Daar kan ze goed tegen, dan slaapt ze daarna gewoon iets langer. Voedingen geef ik net zo lief op locatie of bij anderen thuis, dus ik ben echt niet aan huis gekluisterd.

Als ik een hele dag met haar wegga, bijvoorbeeld op bezoek bij opa en oma of een vriendin, probeer ik haar ritme ook te volgen. Ze slaapt dan, volgens het schema, in de bak van de kinderwagen of in een campingbedje.

Niet voor elke baby

Natuurlijk weet ik dat niet elk kindje zo makkelijk in een ritme te duwen is. Als je baby veel huilt, niet graag in zijn eigen bedje slaapt of veel last heeft van klachten als krampjes of reflux, heeft zo’n schema weinig zin. Dan is het, denk ik, belangrijk dat de behoeften van je baby voorop staan. Misschien komt dat ritme later wel! Of niet, net wat jij prettig vindt.

Sommige moeders blijven ook het liefst zo lang mogelijk op verzoek voeden, die willen absoluut geen strak schema volgen. Wat natuurlijk ook oké is! Volg je gevoel, mommy knows best. Voor onze baby (en voor onszelf) werkt zo’n schema echter wél goed, we weten allemaal waar we aan toe zijn. 

Kanttekening

Steeds als ik vertel dat mijn baby erg goed slaapt, plaats ik daar wel een kanttekening bij hoor. Tot nu toe gaat het goed. Ik weet niet wat er gebeurt als ze straks tandjes krijgt, of gewoon ouder wordt. Misschien vindt ze slapen dan helemaal niet meer zo fijn en blijft ze liever ‘gezellig’ wakker. De tijd zal het leren! Tot die tijd ben ik gewoon dankbaar voor elke nacht die ik heerlijk slaap!

Bron: Baby in een droomritme van Stephanie Lampe

 

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie