De eerste babyhapjes - zo begin je!

De eerste babyhapjes: wanneer begin je daarmee, wat zijn goede eerste hapjes en ga je alles zelf maken, of val je soms terug op kant en klare hapjes?

Als je baby vier maanden oud is, kun je beginnen met de eerste babyhapjes. Het Voedingscentrum, de Oei Ik Groei en consultatiebureau zeggen het allemaal, dus hup, prakken die banaan. Of beter zelfs, prakken die wortel, want beginnen met groenten is beter voor de smaakontwikkeling. Als het aankomt op de eerste babyhapjes zijn er wel duizend manieren waarop je dat kunt aanpakken. Wij helpen je om overzicht te krijgen!

Oefenhapjes 4-6 maanden

De eerste babyhapjes worden ook wel oefenhapjes genoemd: ze zijn vooral bedoeld om je baby te laten wennen aan andere smaken en texturen. Tot nu toe is je kleintje immers alleen melk gewend! Borst- of flesvoeding is en blijft voorlopig nog het belangrijkste onderdeel in het dagmenu van je baby. Je kunt beginnen met de eerste hapjes als je kindje 4 maanden oud is. Dit is een echte mijlpaal voor jou en je kleintje! 

Je hoeft echt niet te zorgen dat je koelkast vol ligt met groente en fruit op de dag dat je kindje 4 maanden oud is. Belangrijker is om te kijken of je kleintje er al aan toe is. Misschien heb je al gemerkt dat elke hap die jij in je mond stopt met grote interesse wordt gevolgd. Maar misschien is die interesse er nog helemaal niet en dat is ook prima. Je kunt een klein hapje groente geven aan je baby om te kijken hoe hij daar op reageert. Het is niet gek als kindjes in deze fase er nog niet veel van moeten hebben. Wacht in dit geval een paar weken en probeer het later nog eens! Pas vanaf 6 maanden wordt het menu van je kindje gevarieerder en heeft hij de extra bouwstoffen en vitamines uit groente, fruit en granen nodig. 

Beginnen met groentehapjes of fruithapjes?

Borstvoeding of flesvoeding heeft een vrij zoetige smaak. Daarom wordt vaak aangeraden om ook met een zachte smaak te beginnen omdat dit niet compleet anders is dan wat je baby gewend is. Veel moeders zijn toch een beetje bang dat ze daardoor hun kind een zoete smaak aanleren, terwijl er later ook broccoli en prei gegeten moet worden. Laat je kindje daarom al vanaf het begin wennen aan de smaak van groenten. De eerste twee weken kun je het beste uitsluitend groentehapjes geven. De kans is dan groter dat je kindje later groenten beter waardeert. En vergeet niet: herhaling is het toverwoord. Hoe vaker je kindje een smaak proeft, hoe beter hij daaraan went en het lekker gaat vinden. Soms moet je een smaak wel tien keer aanbieden voor je kindje het waardeert, dus geef niet te snel op. 

Groenten en fruit geschikt voor eerste babyhapjes

Wortel, pompoen, sperziebonen en bloemkool zijn heel geschikte groenten voor de eerste groentehapjes van je kleintje. De smaken zijn redelijk zacht en smeuïg. 

Banaan, peer, meloen en perzik zijn heel geschikte fruitsoorten voor de eerste fruithapjes voor je kleintje. Je kunt natuurlijk ook een appel koken of stomen en tot moes pureren. Met kiwi en aardbei kun je beter nog even wachten in verband met pitjes.

De eerste twee weken kun je het beste drie enkelvoudige groentesoorten geven, zodat je kindje de smaak leert herkennen en deze accepteert. Een paar theelepeltjes is al genoeg. De gemixte hapjes en de introductie van fruit kun je beter pas aanbieden wanneer de individuele groentesmaken aan bod zijn gekomen. 

In de eerste 2 weken is het goed om 3 enkelvoudige
groentesoorten aan te bieden. Hierna kun je beginnen met het introduceren van fruit.

ZELFGEMAAKT OF UIT EEN POTJE?

Ik denk dat elke moeder het zich wel voorneemt: 'ik ga zoveel mogelijk zelf vers maken!'. Het is echt niet erg om terug te vallen op een potje of knijpzakje. Neem maar van deze moeder aan dat er ook een hoop tijd gaat zitten in het maken van een voorraadje fruit- en groentehapjes. Ik had zelf vaak wat zelfgemaakte hapjes in de vriezer staan en een paar potjes in de voorraadkast als back-up. De kant en klare babyhapjes zijn vaak gewoon super handig. Zeker als je op pad bent en het tijd is voor een fruithapje, lukt het je niet altijd om zelf een banaan te prakken. Voor baby's vanaf zes maanden oud zijn er van Olvarit nu ook knijpfruitzakjes. Je kunt de hoeveelheid die je aan je kleintje wilt geven in een bordje knijpen en met een lepeltje geven. Als je kindje al een jaar is oud, geef je het direct uit het zakje. Je hebt hierbij alleen maar een slabber nodig, maar die zit vast standaard in de luiertas die je voor elk uitstapje zorgvuldig vult, toch?!

TIPS VOOR KANT EN KLARE FRUIT- EN GROENTEHAPJES

Ik check altijd gelijk de ingrediëntenlijst op de achterkant van een potje. Soms zit er in een perzikhapje bijvoorbeeld vooral appel. De nieuwe knijpfruitzakjes van Olvarit bevatten alleen pure en herkenbare ingrediënten zodat onze kleintjes de smaak van fruit herkennen en leren waarderen. Ik vond het bijvoorbeeld fijn om te zien dat de ingrediënten van het 8+ maanden hapje 'peer, banaan & abrikoos' ook echt alleen uit peer, banaan en abrikoos én extra vitamine C bestaat. Bij sommige smaken zul je zien dat er wat citroensap is toegevoegd om verkleuring te voorkomen. Lekker transparant toch?

Gepureerd of in stukjes?

Je hebt misschien wel eens gehoord over de Rapley methode waarbij je je kindje geen gepureerde hapjes geeft, maar fruit en groenten in stukken. Voor de eerste babyhapjes is het veiliger om te beginnen met gepureerde hapjes omdat de kans zo een stuk kleiner is dat je kindje zich verslikt. Is je kindje gewend aan de nieuwe texturen, dan kun je de hapjes steeds grover aanbieden.

Smaakontwikkeling

Natuurlijk wil je het liefst dat je kind zijn smaak zo goed ontwikkelt, dat 'ie over een tijdje álles lust. Er is helaas geen uitgestippelde weg om dit te bereiken: smaak blijft een persoonlijke voorkeur. De één eet olijven, garnalen en papaya's bij het leven, de ander trekt overal zijn neus voor op. Uit onderzoek blijkt dat kinderen in Nederland te weinig groente en fruit eten. Leer je je kleintje al vroeg gezonde eetgewoontes aan, dan heeft dat een belangrijke invloed op de eetgewoontes en gezondheid op latere leeftijd! De smaakontwikkeling kun je in elk geval wel stimuleren door veel verschillende smaken aan te bieden en niet op te geven wanneer het bij de eerste keer geen succes is. Soms is het een kwestie van wennen en zit je kleine bij de vierde poging ineens wel te smullen van die avocado.

Dit is een sponsored artikel dat tot stand is gekomen in samenwerking met Nutricia Olvarit.

 

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie