Meal prepping voor drukke moeders

Meal prepping is ideaal voor moeders. Deze hebben vaak weinig tijd om uitgebreid te koken. Wij zetten voor jou alle tips & tricks over meal prepping op een rijtje.

De term heb je misschien vast wel eens voorbij zien komen: meal prepping. Maar wat is het nu precies en beter nog: hoe werkt het? In dit artikel ga ik dieper in op deze manier van maaltijden voorbereiden en vertel ik je waarom jij als drukke moeder (to be) ook echt wil gaan meal preppen!

Meal prepping: rustig hoofd en blije mama

Moms en mommy’s to be hebben het al druk genoeg. Het maken van een planning kan ervoor zorgen dat je dagelijkse bezigheden net wat soepeler verlopen. Een goede planning en organisatie zorgt voor een rustig hoofd en een blije mama.

Één van mijn favoriete bezigheden is koken, maar helaas heb ik er minder tijd voor dan ik zou willen. Dé oplossing hiervoor is meal prepping. Eén dag in de week kan ik mij helemaal uitleven in de keuken en heb ik echt even me-time. Een groot voordeel hiervan is dat ik de rest van de week een hoop tijd overhoud voor andere dingen. Maar wat wordt er nu precies bedoeld met meal prepping en wat heb ik eraan?

LEES OOK: Superhandige tips om je gezin & huishouden te organiseren

Wat is meal prepping?

Meal prepping is precies wat er staat eigenlijk... Je ‘prept’ (van prepare in het Engels) je maaltijden vooraf. Op die manier ben je gedurende de week (of maand) minder tijd kwijt aan koken. Iets wat altijd welkom is als drukke moeder of (hoog)zwangere!

Hoe werkt meal prepping? Tips!

Meal preppen is niet zo moeilijk, het vergt alleen wat planning en organisatie. Ik pak het altijd op deze manier aan:

Stap 1: Planning maken

De beste manier om je meals te preppen is om vooraf een planning te maken van wat je deze week gaat maken. Om te beginnen kun je kiezen voor één maaltijdgang. Maar als het eenmaal soepel verloopt, is het ook fijn om bijvoorbeeld je lunch en snacks ook te preppen. Ik maak bijvoorbeeld elke zondag een bananenbrood die ik dan in plakken snijd en in de vriezer doe. Zo kun je elke dag een stukje pakken.

Stap 2: Boodschappenlijst maken

Aan de hand van je planning maak je een boodschappenlijst en koop je alles wat je nodig hebt voor je meal prepping. Door het maken van een planning kun je rekening houden met aanbiedingen in de supermarkt en zorg je ervoor dat er minder ongezonde producten in huis komen. Ik laat mijn boodschappen zelfs bezorgen; dat scheelt nog meer tijd en je houdt beter overzicht.

Stap 3: Dag/moment prikken voor het preppen

Vervolgens plan je een dag of moment in de week in, waarop je voor de hele week (of langer) alle maaltijden maakt. Ik kies zelf voor een dag in het weekend, dan heb je wat langer de tijd. Deze voorbereide maaltijden bewaar je dan in de koeling of vriezer, tot je ze nodig hebt. Door deze manier van werken bespaar je geld, eet je gezonder en hou je meer tijd over in de week voor je kinderen of jezelf!

Wanneer kun je het best meal preppen?

Een goed moment voor aanstaande moeders om te gaan meal preppen is rond het tweede trimester. Vanaf het derde trimester zul je (zeker tegen het eind) minder energie en kracht hebben om een volledige (of halve) kookdag te houden. Door van tevoren veel te preppen wat je kunt invriezen, hoef je tijdens je kraamweek alleen maar je maaltijd van de dag uit de vriezer te halen.

Voor drukke moeders is meal preppen ook ideaal. Hoe fijn is het als je thuiskomt uit je werk na een lange dag en je alleen maar je maaltijden hoeft op te warmen? Maximaal 15 minuutjes later kunnen jullie met z’n allen genieten van een huisgemaakte maaltijd, zonder dat je nog van alles moet voorbereiden.

Wat heb je nodig voor een meal prep-dag?

Om efficiënt te meal preppen, is het handig om een aantal dingen in huis te halen die het voorbereiden van je maaltijden makkelijker maken. Dit zijn mijn essentials:

Bakjes, bakjes, potjes en bakjes

Dit is één van de belangrijkste dingen van meal prepping. Zorg dat je genoeg bewaarmogelijkheden hebt voor je geprepte voedsel. Handig om te hebben zijn zowel magnetron- als vriezerbestendige bakjes. Hierdoor kun je ze in de vriezer bewaren en in de magnetron opwarmen, allemaal in hetzelfde bakje.

Keukenweegschaal en maatbekers

Meal prepping is een goede manier om minder eten te verspillen. Door je porties te wegen en meten voordat je ze klaarmaakt, weet je zeker dat je hieraan meehelpt. Door per persoon bijvoorbeeld de hoeveelheid rijst of groente af te wegen, weet je zeker dat je niet te weinig hebt, maar ook zeker niet te veel. 

Maak gebruik van je keukenapparaten

Een magnetron-stomer, slowcooker, rijstkoker, foodprocessor... noem maar op. Dit zijn keukenapparaten waar je bepaalde producten in kunt doen, waarna je er even een tijdje niet aan hoeft te zitten. Op deze manier kun jij die tijd gebruiken om bijvoorbeeld andere ingrediënten te snijden, je vlees te bakken of een glas wijn te nemen (behalve als je zwanger bent, dan voldoet een lekker stuk chocolade ook).

Pinterest en internet zijn je beste vriend

Even een half uurtje op Google of Pinterest speuren en je hebt genoeg inspiratie voor meal prep-proof recepten. Maak ergens een mapje voor jezelf waar je leuke en makkelijke recepten kunt verzamelen. Dan gaat het maken van een meal planning een stuk sneller. Heb je niet genoeg aan internet? Dan kun je altijd één van de vele gave meal prep-boeken bestellen.

TIP! Heb je geen zin om te bedenken wat je gaat maken of om boodschappen te doen? Probeer dan een maaltijdbox zoals die van HelloFresh. Hier kun je wekelijks uit verschillende gerechten kiezen en deze laten bezorgen. Deze kun je dan allemaal voorbereiden op je prep-dag.

Geschikte maaltijden voor meal prepping

Welke maaltijden zijn nou uitermate geschikt voor meal prepping? Dit zijn wat ideetjes:

Soepen

Denk aan heldere soepen zoals kip en bouillon, maar zeker ook aan een lekkere wortelsoep of courgettesoep. Super gemakkelijk te maken en in te vriezen voor later.

Stoofvlees

Hier komt een slowcooker bijvoorbeeld goed van pas. Gooi het er allemaal in en laat het lekker wat uurtjes pruttelen. Daarna in een bakje doen en wegzetten voor later.

Snacks

Mijn favoriete meal preps zijn toch echt mijn snacks. Denk hierbij aan bananenbrood, energy balls en muffins. Wat zeker ook lekker en healthy is, is verse hummus of tzatziki maken en hierbij lekker wat groenten snijden. In de koelkast leggen, ready to take!

Quiches

Quiches zijn natuurlijk heerlijk als lunch. Mijn go-to is een quiche met broccoli en spekjes. Deze snijd ik na het afbakken en verpak ik per punt in de vriezer. Helemaal handig om mee te nemen als lunch natuurlijk.

Pastasauzen

Dit was een meal prep-tip die ik al vroeg kreeg: maak één of twee pastasauzen en vries deze eventueel in. Op de dag zelf kook je wat pasta naar keuze af, roer het door de saus et voila.

 

Door

22 februari 2020

Leuke artikelen

Andere artikelen in deze categorie

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie

Elke week een awesome mailtje van ons?

Down-to-earth informatie over je zwangerschap, babykamer inpiratie, wat je echt moet weten voor je bevalt, tips voor meer energie en meer.

Alles wat je moet weten over opvoeding, kinderkamer inspiratie, toffe musthaves, momlife artikelen, tips van andere moeders en meer.