Haalbare doelen stellen als moeder

Hoe zorg je er voor dat je je doelen wél haalt? Wij zetten enkele tips op een rijtje.

We kennen het bijna allemaal, we nemen een aantal voornemens, plaatsen onszelf wat doelen... en dan neemt het leven het even van ons over en zijn we die voornemens/doelen uit het oog verloren en geven het op.

 

 

Mijn persoonlijke doel om glutenvrij te eten

Een tijdje terug besliste ik om wat minder glutenproducten te eten. Dat lukte me aardig de eerste dag, de eerste week, ja na 10 dagen vond ik zelfs dat mij buik wat minder opgeblazen leek… en dan werd het weer weekend.

Dan gingen we aperitieven bij vrienden en stonden de hapjes en bitterballen klaar, oh en kleine loempiaatjes en al dat lekkers. De dag erna gingen we nog eens uitgebreid ontbijten, ik had dat wel verdiend na een harde werkweek, en het ging nu niet op die 2 broodjes kaas en 1kaneelkoek neerkomen… aangezien ik al 10 dagen zo flink (bijna) glutenvrij at . Tegen dat het goed en wel 5uur was, had ik ook nog de rest suikerwafel van mijn ukkie, een goede hap uit die nieuwe broodsoort en 4 lepels van de spaghetti van manlief  ‘geproefd’.

"Het weekend was nog niet geëindigd of ik voelde me al een loser en gaf de glutenvrije periode dan maar op wegens niet haalbaar met een echt leven."

 haalbare doelstellingen en goede voornemens

 

Indien we doelstellingen of voornemens in het hoofd halen, moeten deze haalbaar zijn.  Of dit nu privé of professioneel is. Ja natuurlijk denk je nu. Maar het is mee opgevallen dat meestal opgegeven objectieven heel erg strak en irrationeel zijn en dit ons echt steeds weer in de val lokt om op te geven.

"In plaats van mezelf een volledig glutenvrij dieet voor te schrijven en zo snel op te geven, was ik beter gestart met een dag wel een dag niet. Dan was ik na een ontspannen weekend waarschijnlijk niet gestopt, daar de afwijkingsmarge zo groot niet was geweest."

 Met deze punten haal jij jouw doelen!

 

  • Maak je doel flexibel. Als je jezelf voorneemt om op jaarbasis 1000€ extra te sparen is dat haalbaar. Als je jezelf voorneemt  dit te doen door elke maand 100€ minder uit te geven,  vergeet dan het einddoel niet, sommige maanden zal het lukken, andere niet. Het gaat niet om dit 100€ per maand maar wel om de 1000€ per jaar.
  • Zorg dat jouw doel meetbaar is. Minder gluten is niet meetbaar. 4 dagen in de week minder gluten eten is dat wel.
  • Zorg dat jouw doel een meerwaarde is voor jou. Als je jezelf als doel opgeeft om jouw peuter 30 minuten vroeger in bed te krijgen, maar je eigenlijk ook elke avond geniet van dat extra knuffel/speel halfuur, is de kans groot dat je jouw voornemen snel achterwege zal laten.
  • Zorg dat jouw doel spannend is maar niet té. Dat wil zeggen dat je op de tippen van jouw tenen moet staan om het te bereiken maar het wel haalbaar is.  Nooit meer friet halen op een luie dag is niet realistisch, net zoals altijd gezond eten. Je kan er bijvoorbeeld wel voor zorgen dat je steeds een gezond alternatief in de freezer klaar hebt (soep of een overschotel bv) om niet direct naar die friet te grijpen op die luie (zon)dag. 
  • Zorg dat je jouw doel deelt met jouw omgeving. Ze zullen jou hier af en toe nieuws over vragen, je aanmoedigen of je zelf terecht wijzen als je dan toch dat extra sneetje brood aan het smeren bent.

 

Door

31 maart 2016

Leuke artikelen

Andere artikelen in deze categorie

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie

Elke week een awesome mailtje van ons?

Down-to-earth informatie over je zwangerschap, babykamer inpiratie, wat je echt moet weten voor je bevalt, tips voor meer energie en meer.

Alles wat je moet weten over opvoeding, kinderkamer inspiratie, toffe musthaves, momlife artikelen, tips van andere moeders en meer.