Sarah’s Morning Routine: 8 tips voor ochtendritueel met kinderen

MiniMe’s Sarah laat haar ochtendritueel zien. Zo lukt het haar om met twee kids het beste uit de ochtend te halen en fris & fruitig aan de dag te beginnen!

Als mom van twee kids zien je ochtenden er wel ietsje anders uit dan toen je nog alleen was en dus alle tijd van de wereld had. Ik laat je mijn ochtendritueel zien en vertel hoe je tóch kleine momentjes voor jezelf kunt hebben!

Een ochtendritueel is iets wat je elke dag doet om je dag zo goed en stressvrij mogelijk te beginnen. Zo sta je op een fijne manier op en dat zul je de rest van de dag merken. Ook met kinderen is het slim om een ochtendritueel te hebben: zo weten zij waar ze aan toe zijn en kunnen ze zich daar op een gegeven moment op instellen.

Een ochtendritueel hoeft helemaal niet veel tijd te kosten. Zelfs als je je wekker het liefst zo laat mogelijk zet, zodat je zo lang mogelijk kunt uitslapen, kun je een morning routine inbouwen in je dag. Al is het maar tien minuten! Het is een (vaak simpele) gewoonte die je ochtenden aangenamer maakt.

Tips voor een fijn ochtendritueel

Ik deel graag mijn ochtendritueel met je (zie de video) en geef wat tips waar je wellicht wat aan hebt! Ik ben niet echt een ochtendmens, maar door er iets leuks van te maken, is vroeg opstaan helemaal niet zo erg!

1. Zet je wekker op tijd

Je wekker écht op tijd zetten, geeft veel meer rust dan nog een half uur of kwartier langer in bed blijven liggen waardoor je je uiteindelijk moet haasten. Eén keer snoozen is misschien nog toegestaan, maar ga er daarna écht uit! Je zult zien dat je daar de rest van de ochtend (en dag) profijt van hebt.

2. Nog even geen telefoon

Ik beken: ik gebruik mijn iPhone veel en vaak. Ik ben vooral verslaafd aan Instagram! Daarom probeer ik in de ochtend mijn telefoon juist nog even links te laten liggen. Social media en berichtjes kunnen nog wel even wachten. ‘s Ochtends neem ik de tijd voor mijzelf en voor de kids.

3. Lekker kroelen

Maud vindt het geweldig om ‘in het grote bed’ te kroelen en spelen. Als het even kan (en mag), komt zij me dan ook graag wakker maken! Even knuffelen en kletsen met m’n meisje zorgt direct voor een grote grijns op m’n gezicht die er de eerste uren niet meer vanaf te krijgen is.

4. Momentje voor jezelf

Ik spring nog niet direct onder de douche, ik word eerst rustig wakker met een kopje gemberthee. Terwijl de hele bups nog boven is, geniet ik nog heel even van de rust beneden. Fijne me-time!Als ik tijd heb, probeer ik soms ook nog een paar minuten te mediteren. Dat doet wonderen voor je gemoedstoestand!

5. Een warme douche

Onder de douche word ik pas écht wakker. Ook al sta je er maar vijf minuten onder (meer tijd heb je niet echt met kids, haha!), het heeft gewoon een fris en verkwikkend effect. Daarom sla ik dit nooit over ‘s ochtends.

6. Huidverzorging met een fijn product

Aan mijn twee zwangerschappen heb ik een flink droge huid overgehouden. Daarom vind ik het belangrijk om me dagelijks in te smeren met een goed verzorgingsproduct, zowel ‘s ochtends als ‘s avonds voor het slapen gaan.

Ik ben zelf groot fan van de P-CL-E olie van Biodermal. Dit is een multifunctionele olie met een unieke combinatie van natuurlijke oliën die erg geschikt is voor een droge huid. Je kunt ‘m voor je hele lichaam gebruiken, dus je bent lekker snel klaar (en dat willen we, vooral in de ochtend). Een fijne bijkomstigheid: deze olie helpt ook om de zichtbaarheid van striae en littekens te verminderen!

7. Face yoga

Face yoga is inmiddels een vast onderdeel van mijn ochtendritueel. Het is een manier om je gezicht even heerlijk te laten ontspannen. Ook heb ik me laten vertellen dat het helpt tegen rimpels, dus win-win! Hier gebruik ik ook weer de P-CL-E olie voor, ideaal. Face yoga hoeft niet lang te duren, maar geeft mijn huid wel een fijne opkikker.

8. Sla het ontbijt niet over

Het ontbijt wordt niet voor niets de belangrijkste maaltijd van de dag genoemd. Als je goed eet in de ochtend, krijg je direct al een boost voedingsstoffen en energie binnen om de dag mee door te komen. Zelf maak ik vaak een groente- en fruitsmoothie. Mijn kids eten niet graag groenten, maar verstopt in een smoothie vinden ze het ineens tóch best heel lekker!

Fijn ochtendritueel: goed begin van de dag

Een fijn ochtendritueel maakt het iets minder vervelend om vroeg op te staan en aan de dag te beginnen. Zeker als je slecht geslapen hebt (wat nogal eens het geval is met mijn twee nachtbrakende kids) is het verstandig om ‘s ochtends even de tijd te nemen en niet óók nog gehaast de deur uit te gaan!

Hoe ziet jouw ochtendritueel eruit? Heb je nog goede tips? Laat het vooral weten door een reactie achter te laten!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Biodermal.

Foto's: Rosella Fennis

Door

23 december 2018

Leuke artikelen

Andere artikelen in deze categorie

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie

Elke week een awesome mailtje van ons?

Down-to-earth informatie over je zwangerschap, babykamer inpiratie, wat je echt moet weten voor je bevalt, tips voor meer energie en meer.

Alles wat je moet weten over opvoeding, kinderkamer inspiratie, toffe musthaves, momlife artikelen, tips van andere moeders en meer.