Je kind 's nachts zindelijk krijgen

Wanneer je kind overdag zindelijk is, is dat een hele prestatie. Nu de nachten nog... Zo krijg je je kind ook 's nachts zindelijk!

Iedere ouder moet er een keer aan geloven: je kind ‘s nachts zindelijk krijgen. Maar wanneer kun je het beste beginnen met zindelijkheidstraining voor de nacht? En hoe pak je dit aan? Wij zochten het uit!

Zindelijkheid trainen

Je kind ’s nachts zindelijk krijgen begint eigenlijk al veel eerder, namelijk overdag! Wanneer je kindje eraan toe is, kun je beginnen met zindelijkheidstraining. De meeste kinderen worden zindelijk tussen de 2 en de 3 jaar, maar dit gaat puur over zindelijkheid overdag. Veel kinderen die overdag al wel zindelijk zijn, dragen ’s nachts nog een luier. Maar wanneer komt het moment dat je die luier ook ’s nachts af gaat doen? 

LEES OOK: Je kind zindelijk maken is super simpel

Kleuterjongen met moeder en vader op bed

Wanneer beginnen aan zindelijkheidstraining voor de nacht

Een kind dat overdag zindelijk is, hoeft er niet per se al aan toe te zijn om ’s nachts ook zindelijk te zijn. Overdag voelt je kind natuurlijk alles aankomen, maar ’s nachts is dat een ander verhaal.

De leeftijd waarop kinderen ’s nachts zindelijk worden, verschilt per kind. Huisartsen geven aan dat veel kinderen van 5 en 6 jaar nog regelmatig bedplassen. Je hoeft dus niet van je 4-jarige kleuter te verwachten dat hij alles al kan ophouden ’s nachts! Het is heel normaal als hij ’s nachts nog een luier draagt.

Wat je kunt doen, is ’s ochtends goed kijken naar de luier. Zijn vijf van de zeven luiers droog na een nacht? Dan kun je eens kijken wat er gebeurt wanneer je de luier een nachtje achterwege laat. 

jongen met drinkbeker

's Nachts zindelijk worden: de beste tips! 

Wanneer het moment is gekomen dat je gaat proberen om je kind ‘s nachts zindelijk te krijgen, kan dat best even spannend zijn voor zowel jou als je kind. Wij verzamelden de beste tips:

  1. Laat je kind 's avonds nog plassen

    Deze tip wordt volgens mij al door heel wat generaties ouders toegepast, want ik kan het me nog goed herinneren. Slaapdronken werd ik door mijn vader op de wc gezet, om nog een laatste plas te doen. Veel kinderen doen deze plas half slapend, maar het zorgt wel voor een lege blaas, en dus een droog bed!

    De beste tijd om je kind nog even op de wc te zetten, is wanneer je zelf naar bed gaat. Zo’n 2 tot 3 uur nadat je kind in slaap valt, wordt namelijk de meeste urine aangemaakt.
  2. Geef je kind 's avonds niet te veel te drinken

    Want met een volle blaas is het moeilijker om droog te blijven. Je snapt ‘m. Toch zijn er ook tegengeluiden op dit advies, want een kind met een volle blaas kan zijn blaas veel beter trainen.

    Kijk hierbij vooral naar wat werkt voor jouw kind. Heeft je kind iedere keer een nat bed wanneer hij bij het avondeten nog twee grote glazen water drinkt? Dan is het misschien handig om de laatste grote beker water wat eerder te geven, om een nat bed (en een negatieve ervaring!) te voorkomen.
  3. Straf je kind niet

    Je kind kan niets doen aan bedplassen. Hij slaapt en is zich niet bewust van wat hij doet. Straffen heeft dus écht geen zin. 
  4. Beloon je kind voor een droge nacht

    Andersom werkt belonen juist wel goed! Zet een beloning tegenover iedere droge nacht. Dat is niet zodat je kind ’s nachts zijn plas ophoudt omdat daar een beloning tegenover staat, maar gewoon omdat je best mag stilstaan bij een mijlpaal als een droog bed. Er is nog nooit iemand slechter geworden van een flinke dosis complimenten, toch? 
  5. Gebruik een goede matrasbeschermer

    Je kind ’s nachts zindelijk krijgen gaat nooit in één keer goed. Er gaan ongelukjes plaatsvinden tijdens de zindelijkheidstraining, dus zorg voor een goede matrasbeschermer (en een flinke stapel schone onderbroeken en pyjama’s!).
  6. Begin met de zindelijkheidstraining in een rustige periode

    In een periode waarin er veel gebeurt in het leven van een kind, is het extra moeilijk om te beginnen met zindelijkheidstraining. Kies dus een rustige periode uit om de zindelijkheid van je kind ’s nachts te trainen. Zorg dat je hiermee start wanneer er niet al te veel spannende dingen spelen in het leven van je kind. Denk aan een verhuizing, de geboorte van een broertje of zusje, het overlijden van opa of oma, enzovoorts.
  7. Gebruik een plaswekker

    Een plaswekker is een wekker die lawaai maakt wanneer een onderbroekje nat wordt. Zo wordt je kind er als het ware op gewezen dat hij aan het plassen is, en dat het dus tijd is om naar de wc te gaan. Een plaswekker is een handige manier om zindelijkheid ’s nachts te trainen, maar het wordt niet aangeraden om dit hulpmiddel meteen in te zetten. De meeste kinderen worden gewoon ’s nachts zindelijk zonder plaswekker.
  8. Maak het makkelijk om het bed uit te stappen

    Sommige kinderen worden al snel zelf wakker van de prikkel dat ze naar de wc moeten. In dit geval is het prettig als de weg naar de wc al ‘gebaand’ is. Je kunt bijvoorbeeld een nachtlampje laten branden en de deur op een kiertje zetten, zodat je kind ’s nachts makkelijk de weg naar de wc vindt.
  9. Verschoon samen het bed

    Er zijn diverse zindelijkheidsvisies waarbij gesteld wordt dat het samen verschonen van het bed helpt bij het sneller zindelijk worden. Zo ervaart je kind wél de consequentie van het bedplassen zonder dat dat een negatieve lading krijgt. Laat je kind gewoon helpen bij het proces en maak er iets positiefs van! 
  10. Let it goooo...

    Niet ieder kind is op zijn 4e ’s nachts zindelijk. En dat hoeft ook niet! Jouw kind volgt zijn eigen tempo. Kijk dus naar waar jouw kind aan toe is, en zet er niet te veel druk op. Iedereen wordt uiteindelijk zindelijk, ook in de nacht!

Bronnen: Kind en Gezin, UMCG, Loes.nl

Lisse van de Groep

Door

12 februari 2021

Leuke artikelen

Andere artikelen in deze categorie

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie

Elke week een awesome mailtje van ons?

Down-to-earth informatie over je zwangerschap, babykamer inpiratie, wat je echt moet weten voor je bevalt, tips voor meer energie en meer.

Alles wat je moet weten over opvoeding, kinderkamer inspiratie, toffe musthaves, momlife artikelen, tips van andere moeders en meer.