Uitslapen met kinderen: 7 handige tips

Hoe kun je ervoor zorgen dat je, als je kinderen hebt, net iets langer in bed kunt blijven liggen? Wij hebben 7 gouden tips die vooral je weekenden een stuk relaxter maken!

Heerlijk, die kleine van je met zijn onmetelijke energie. Maar 's ochtends vroeg kan het wel een beetje minder. Daar heeft je kind echter geen boodschap aan. Tussen 6 uur en half 7 staat ie vrolijk (als je pech hebt minder vrolijk...) naast zijn bed te springen om aan te dag te beginnen! Uitslapen met kinderen kan niet? Toch wel!

Lopen of praten kun je niet afdwingen. Hetzelfde geldt voor uitslapen: je baby kan dit leren, maar alleen als hij of zij er klaar voor is. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je er niks aan kunt doen. Met deze tips kom je een heel eind!

LEES OOK: Zo krijg je je baby in een goed ritme

1. Voeding in de slaapkamer

Dit kan logisch klinken, maar veel ouders staan hier toch niet bij stil. Als je kind 's ochtends wakker is en honger heeft, kun je natuurlijk niet blijven liggen. Dat wil niet zeggen dat je helemaal niet meer kan relaxen. Geef je kind de fles in zijn of haar slaapkamer (verschoon ook meteen als het nodig is) en laat je kind daarna gewoon weer verder slapen. Veel moeders geven aan hier minstens een uur mee te winnen.

2. Warmte

's Nachts daalt de temperatuur van de kamer, maar ook de lichaamstemperatuur. Dit kan ervoor zorgen dat je kind net te vroeg wakker wordt, omdat het rond 5 uur 's ochtends het koudst is. Een paar sokken of hemd onder de pyjama kan een oplossing zijn. Een deken zorgt er vaak weer voor dat het net te warm is.

3. Licht

Ook al slapen ze bij hun middagslaap prima in daglicht, dat wil nog niet zeggen dat ze de overgang van donker naar licht net zo goed aankunnen. Kinderen zijn erg gevoelig voor licht en die overgang 's ochtends kan ervoor zorgen dat ze wakker worden. Goede gordijnen die verduisteren zijn hier een makkelijke oplossing voor.

4. Samen slapen

Is je kind wakker en niet meer van plan om te gaan slapen? Soms wil bij jullie in bed slapen nog wel eens werken. Leg je kind lekker tussen jullie in en waarschijnlijk slapen ze zo! Een nadeel aan deze oplossing is dat ze het wel eens erg gezellig kunnen gaan vinden, en vervolgens iedere ochtend naast je bed staan. Hmm...

5. Beeldscherm

Oké, dit is niet de beste oplossing, maar het kan wel eens dé oplossing zijn als je energieke kids hebt. Als ze wakker zijn laat je ze tv kijken of een spelletje spelen op de iPad. Wist je dat er hele leuk apps zijn voor jonge kinderen? Gegarandeerd dat ze even bezig zijn voor ze weer aan je bed staan.

6. Speelgoed

Zorg ervoor dat, wanneer je je kind op bed legt, alle 'prikkels' weg zijn. Hiermee bedoelen we dat al het speelgoed, geluid en licht uit zicht moet zijn (nachtlampjes uitgezonderd). Worden ze 's ochtends wakker, dan kun je ze een aantal speeltjes geven zodat ze weer even bezig zijn. Gooi ook niet te veel speelgoed in het bed, maar kies een aantal dingen uit. Dit voorkomt dat je kind overdonderd wordt en uiteindelijk niets kiest om mee te spelen.

7. Kinderwekker

Deze tip is voor wat oudere kinderen. Wekkers komen in verschillende vormen en maten, maar hebben allemaal dezelfde functie: ervoor zorgen dat je kind langer blijft liggen. Hoe? Door de figuren bovenop de rand van de wekker. Of het nou een aapje is, Hello Kitty of Nijntje, bij al deze wekkers kunnen de ogen open en dicht. Omdat kinderen nog geen klok kunnen kijken, kunnen ze aan de ogen zien of ze al uit bed mogen. Heeft de aap of het konijn de ogen dicht, dan is het nog bedtijd. Zijn ze open, dan is het tijd om op te staan! Tip: je kunt je peuter al wel tijdsbesef aanleren!

Heb je zelf nog tips om je kinderen langer in bed te laten liggen? Laat een reactie achter, we staan te springen om nog meer goede adviezen!

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie