Hierom laat je je baby oefenen met op de buik liggen

Baby's vinden het vaak níet leuk, maar het is wel belangrijk: oefenen met op de buik liggen. Door te oefenen met op de buik liggen ontwikkelt je baby motoriek en wordt hij sterker.

Het oefenen van je baby om op de buik te liggen is goed voor de motorische ontwikkeling van je kindje. Het wordt ook wel 'tummy time' genoemd en het helpt om een voorkeurshouding te voorkomen. Dit is wat je moet weten over het oefenen met baby op buik liggen én we hebben handige tips voor je verzameld. 

Baby wordt sterker door liggen op de buik

Je baby ontwikkelt zijn nekspieren en wordt sterker. Hierdoor kan hij over een tijdje vlot mijlpalen behalen zoals zich omhoog drukken, het omrollen naar de buik, zitten, kruipen en zichzelf optrekken. Baby's die weinig tijd op hun buik liggen, kúnnen zich wat langzamer ontwikkelen

Voorkeurshouding baby voorkomen

Doordat je kindje sterker wordt, ontwikkelt hij minder snel een voorkeurskant. Het op de buik liggen zorgt ook voor afwisseling. Je kunt je voorstellen dat wanneer je kindje alléén maar op zijn rug op de linker- of rechterkant van zijn hoofdje ligt, het hoofdje van je baby kan afplatten. Het is dus zeker goed om hier aandacht voor te hebben.

Baby op de buik liggen - hoe doe je het?

Leg je baby op zijn buik, met zijn armpjes gebogen voor zich, steunend op de ellebogen. Leg jouw hand op de billen om je baby wat meer evenwicht te bieden. Eventueel kun je je kindje ondersteunen met een opgerolde handdoek onder de borst. De beste plek om te oefenen is bijvoorbeeld op bed, de commode of de vloer. Let wel op dit niet te koud aanvoelt en leg je kindje bij voorkeur wel op een deken of kleed. 

Wanneer en hoelang oefenen met baby op buik liggen

Zorg dat je baby niet moe of hongerig is wanneer je het oefent. Maar ga ook niet gelijk na een voeding aan de slag, want liggen op een volle buik is niet al te prettig. Waarschijnlijk gaat je baby al snel huilen wanneer je hem op de buik ligt. Probeer het hem eventjes vol te laten houden maar wanneer hij het echt niet meer wil, is het genoeg.

"Bouw het oefenen met baby op de buik liggen rustig op"

Als je kindje pas een paar dagen oud is hoef je dit echt geen minuten vol te houden. Probeer het twee á drie keer per dag een klein minuutje te doen. Dit breid je steeds wat meer uit. Langzaam maar zeker houdt je baby het langer vol en wordt hij sterker! 

Buikligging oefenen - wanneer begin je en tot wanneer doe je het?

Je kunt er al mee beginnen op dag 1, maar vooruit: de eerste dagen na de geboorte komt er zóveel op je af dat het echt niet erg is als je er een paar dagen later start. Je gaat door tot je baby zijn hoofdje onder controle heeft. Meestal is dit tot een maand of drie. Bij het consultatiebureau zal je zeker advies krijgen of je kindje al aardig sterk is of dat het belangrijk is om nog even te blijven oefenen.

Handige tips om te oefenen met baby op buik leggen

  • Oefen alleen als je baby goed wakker en alert is en blijf er altijd bij.
  • Ga tegenover je baby liggen en praat tegen hem. Dat stelt je kindje misschien wat meer op zijn gemak.
  • Leg een favoriet knuffeltje onder zijn neus zodat hij daar naar kan kijken
  • Ga zelf liggen en leg je baby op zijn buik boven op jou. Zo kan hij goed naar jou kijken!
  • Word je baby echt hysterisch wanneer je hem op zijn buik legt? Probeer dan om hem op je schouder te laten liggen. Je baby kan dan ook zijn hoofdje oprichten. 
  • Als je kindje enkele weken oud is, kun je hem op een leuk speelkleed leggen waarop van alles te zien en voelen is. Zo kan hij vanalles ontdekken terwijl hij op zijn buik ligt.

Baby houdt niet van op de buik liggen

Het is zwaar voor je kindje om op zijn buik te liggen. Hij kan het nog niet zo goed, het kost hem moeite, het is niet de meest comfortabele positie en hij ziet lang niet zoveel als wanneer hij op zijn rug ligt. Niet zo gek dus dat je kindje er misschien helemaal niet dol op is. 

 

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie