Misselijkheid tijdens zwangerschap: wat kan je ertegen doen?

Misselijkheid is een bekend symptoom voor zwangere vrouwen. Maar met een paar tips & tricks kun je de misselijkheid verminderen!

Misselijkheid is voor veel vrouwen hét signaal dat ze zwanger zijn. Dit is tegelijk ook een van de ziekteverschijnselen waar veel zwangere vrouwen last van hebben. Wij delen alle info over de misselijkheid tijdens je zwangerschap. En met een paar handige tips & tricks verminder je de misselijkheid heel makkelijk. Dit is wat je erover moet weten!

Misselijkheid symptomen 

Veel vrouwen voelen zich misselijk als ze wakker worden. Vooral bij het opstaan kan er ineens een golf van misselijkheid ontstaan. In de ochtenden ben je sneller misselijk omdat je maag nog leeg is op dat moment. De mate van misselijkheid verschilt natuurlijk per persoon, maar meestal begint je misselijkheid rond week 5. Na ongeveer 10 weken, dus rond de 15e week ben je er dan vanaf. De meeste vrouwen hebben tijdens hun zwangerschap ook een scherp reukvermogen. Dit kan zorgen dat je niet alleen in de ochtenden maar ook overdag last hebt van misselijkheid, das niet echt een pretje...

 

misselijkheid verhelpen tijdens zwangerschap

Je eetpatroon veranderen en rustig aan doen zijn al een aantal tips om misselijkheid tijdens je zwangerschap sterk te verhelpen. Maar een lege maag, zwaar en vet voedsel, koffie en de combinatie van fruit en melkproducten kun je sowieso maar beter vermijden als je misselijk bent. Zo verminder je de misselijkheid:

  • Zorg voor voldoende rust, moeheid maakt je misselijkheid erger.
  • Sta langzaam op uit bed, dit verkleint het risico dat je je ineens misselijk voelt.
  • Eet iets voor je uit bed stapt, een droog biscuitje kan al helpen.
  • Het eten van een zure appel helpt bij veel vrouwen.
  • Drink voldoende, het liefst in kleine beetjes.
  • Probeer ook alternatieve bronnen van vocht zoals watermeloen, peren, komkommer of tomaat.
  • Verdeel je maaltijden in kleinere porties en verdeel die over de dag.
  • Brood, rijst en pasta in kleine hoeveelheden zijn gemakkelijk te eten voor veel vrouwen. 
  • Eet liever koude maaltijden dan warme. De lucht van warm eten kan je ook misselijk maken.
  • Probeer vooral niet aan je misselijkheid te denken, dat maakt het alleen maar erger.
  • Draag comfy kleding zonder strakke taillebanden.

Alternatieven voor misselijkheid verminderen

Ik ging opzoek naar nog meer adviezen die de misselijkheid verminderen. Deze adviezen zijn niet wetenschappelijk bewezen maar volgens andere vrouwen hebben ze wel degelijk nut!

  • Preggie pops. Lolly's die helpen tegen misselijkheid.
  • Coca Cola. De pure variant (geen light/diet/zero dus).
  • Paprika chips schijnt, zodra je begint met eten, al te helpen.
  • Psi bands. Een armband met speciale drukpunten.
  • Het ruiken van citroenlucht
  • Gember: zowel gemberthee, gemberkoekjes of Ginger Ale helpen!
  • Vitamine B6 (zit in peulvruchten, brood, en melkproducten).
  • Het drinken van bouillon, voor opkomende misselijkheid.

misselijkheid oplossen met medicijnen

Heb je het gevoel dat niks helpt om het overgeven te verminderen? Ga dan even langs je huisarts. Er zijn tabletjes die je kunt slikken om de misselijkheid te verminderen. Je huisarts kan deze voorschrijven. 

Misselijkheid tijdens zwangerschap goed teken?

Misselijk zijn is best vervelend, maar het is eigenlijk best een goed teken! Dit betekent namelijk dat de hoeveelheid zwangerschapshormonen in je lichaam hoog zijn. Deze hormonen worden geproduceerd tot de placenta groot genoeg is om voor je baby te zorgen. Misselijk zijn betekent dus dat je lichaam hard werkt om je baby te helpen groeien. 

Extreme misselijkheid Hyperemesis Gravidarium 

De misselijkheid kan zo extreem zijn dat je zelfs een glas water niet binnen kan houden. De symptomen van Hyperemesis Gravidarium zijn: 

  • Uitdroging
  • Gewichtsverlies
  • Lage bloeddruk als je opstaat (je heel flauw voelen)
  • Donkere urine of helemaal geen urine voor meer dan 8 uur
  • Buikpijn
  • Bloed overgeven

Denk je een van deze symptomen voor Hyperemesis Gravidarium te hebben? Neem dan snel contact op met je huisarts. Deze extreme vorm van misselijkheid heeft vaak geen directe gevolg voor je baby, maar jij moet het wel een stuk rustiger aan gaan doen. Je kan zelfs worden opgenomen in het ziekenhuis. 

WANNEER EXTRA KANS OP MISSELIJKHEID?

Wat betreft de misselijkheid tijdens de zwangerschap kan de ene vrouw gevoeliger zijn dan de ander. Een aantal factoren die het verschil maken zijn: 

  • Misselijkheid tijdens een eerdere zwangerschap
  • Misselijkheid tijdens de zwangerschap bij familieleden
  • Vaak wagenziek zijn
  • Obesitas (als je een BMI hoger hebt dan 30)
  • Stress
  • In verwachting van een tweeling of drieling

Zwanger en niet misselijk?

Ben je zwanger en heb je bijna tot geen last van misselijkheid? No worries, er is geen directe reden om je zorgen te maken. Ook als je niet misselijk bent kun je gewoon bevallen van een gezonde baby. Geniet van elk moment dat je hebt, voor je het weet zijn ze zo voorbij! 

ECHT leuke zwangerschapsoutfits!

Wij weten als geen ander dat het een hele klus is om een beetje een fashionable outfit te vinden als je zwanger bent. Gelukkig vonden we hier veel écht leuke zwangerschapsoutfits! Leg jezelf in de watten! You deserve it! 

 Bestel bij de Bijenkorf                                   Bestel bij Zalando

Bronnen: Vomiting in pregnancy, Morning sickness, Interventions for nausea and vomiting in early pregnancy, steunpunthg, dokterdokter, antoniusziekenhuis

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie