Misselijkheid tijdens zwangerschap: wat kan je ertegen doen?

Misselijkheid is een bekend symptoom voor zwangere vrouwen. Maar met een paar tips & tricks kun je de misselijkheid verminderen!

Misselijkheid is voor veel vrouwen hét signaal dat ze zwanger zijn. Dit is tegelijk ook een van de ziekteverschijnselen waar veel zwangere vrouwen last van hebben. Wij delen alle info over de misselijkheid tijdens zwangerschap. Met een paar handige tips & tricks verminder je de misselijkheid heel makkelijk. Dit is wat je erover moet weten!

TIP: Schrijf je in voor onze week-tot-week nieuwsbrief!

Wil je elke week een awesome mailtje van ons ontvangen met daarin de ontwikkeling van jouw soon to be born baby?

Schrijf je dan via deze link in voor onze nieuwsbrief!

Misselijkheid symptomen 

Veel vrouwen voelen zich misselijk bij het wakker worden. Vooral bij het opstaan kan er ineens een golf van misselijkheid opkomen. In de ochtenden ben je sneller misselijk, omdat je maag nog leeg is op dat moment.

De mate van misselijkheid verschilt natuurlijk per persoon, maar meestal begint je misselijkheid rond week 5. Na ongeveer 10 weken, dus rond de 15e week van je zwangerschap, ben je er vaak weer vanaf. De meeste vrouwen hebben tijdens hun zwangerschap ook een scherp reukvermogen. Dit kan zorgen dat je niet alleen in de ochtenden, maar ook overdag en 's avonds last hebt van misselijkheid. Da's niet echt een pretje...

 

misselijkheid verhelpen tijdens zwangerschap

Je eetpatroon veranderen en rustig aan doen zijn al een aantal tips om misselijkheid tijdens je zwangerschap sterk te verminderen. Maar een lege maag, zwaar en vet voedsel, koffie en de combinatie van fruit en melkproducten kun je sowieso maar beter vermijden als je misselijk bent. Zo verminder je de misselijkheid:

  • Zorg voor voldoende rust; moeheid maakt je misselijkheid erger.
  • Sta langzaam op uit bed, dit verkleint het risico dat je je ineens misselijk voelt.
  • Eet iets voor je uit bed stapt, een droog biscuitje of crackertje kan al helpen.
  • Het eten van een zure appel helpt bij veel vrouwen.
  • Drink voldoende, het liefst in kleine beetjes.
  • Probeer ook alternatieve bronnen van vocht zoals watermeloen, peren, komkommer of tomaat.
  • Eet je maaltijden in kleinere porties en verdeel die over de dag.
  • Brood, rijst en pasta in kleine hoeveelheden zijn gemakkelijk te eten voor veel vrouwen. 
  • Eet liever koude maaltijden dan warme. De lucht van warm eten kan je ook misselijk maken.
  • Probeer vooral niet aan je misselijkheid te denken, dat maakt het alleen maar erger.
  • Draag comfi kleding zonder strakke taillebanden.

Zwanger? Bestel gratis de blije doos!

Via ons kun je gratis de Blije Doos aanvragen vol fijne en handige spulletjes!

Alternatieven voor misselijkheid verminderen

Wij gingen op zoek naar nog meer adviezen die de misselijkheid tijdens zwangerschap verminderen. Deze adviezen zijn niet wetenschappelijk bewezen, maar volgens veel vrouwen hebben ze wel degelijk nut!

  • Preggie pops: lolly's die helpen tegen misselijkheid
  • Coca-Cola: de normale variant (geen light/diet/zero dus)
  • Paprika chips schijnt, zodra je begint met eten, al te helpen
  • Sea-bands: een armband met speciale drukpunten
  • Het ruiken van citroenlucht
  • Gember: zowel gemberthee, gemberkoekjes of Ginger Ale helpen!
  • Vitamine B6 (zit in peulvruchten, brood, en melkproducten)
  • Het drinken van bouillon, voor opkomende misselijkheid

misselijkheid oplossen met medicijnen

Heb je het gevoel dat niks helpt om het overgeven te verminderen? Ga dan even langs je huisarts. Er zijn tabletjes die je kunt slikken om de misselijkheid te verminderen. Je huisarts kan deze voorschrijven. 

Misselijkheid tijdens zwangerschap goed teken?

Misselijk zijn is best vervelend, maar het is eigenlijk een goed teken! Dit betekent namelijk dat de hoeveelheid zwangerschapshormonen in je lichaam hoog zijn. Deze hormonen worden geproduceerd tot de placenta groot genoeg is om voor je baby te zorgen. Misselijk zijn betekent dus dat je lichaam hard werkt om je baby te helpen groeien. 

Extreme misselijkheid: Hyperemesis Gravidarum 

De misselijkheid kan echter zo extreem zijn dat je zelfs een glas water niet binnen kunt houden en elke dag héél vaak boven het toilet hangt. Hyperemesis Gravidarum (HG) is de medische term voor extreme zwangerschapsmisselijkheid. De symptomen van HG zijn: 

  • Extreem vaak overgeven
  • Uitdroging
  • Gewichtsverlies
  • Lage bloeddruk als je opstaat (je heel flauw voelen)
  • Donkere urine of helemaal geen urine voor meer dan 8 uur
  • Buikpijn
  • Bloed overgeven

Denk je een of meerdere van deze symptomen voor Hyperemesis Gravidarum te hebben? Neem dan snel contact op met je huisarts. Deze extreme vorm van misselijkheid heeft vaak geen directe gevolg voor je baby, maar jij moet het wel een stuk rustiger aan gaan doen. Vaak worden vrouwen die HG hebben zelfs opgenomen in het ziekenhuis. 

WANNEER EXTRA KANS OP MISSELIJKHEID?

Wat betreft de misselijkheid tijdens zwangerschap kan de ene vrouw gevoeliger zijn dan de ander. Een aantal factoren die het verschil maken zijn: 

  • Misselijkheid tijdens een eerdere zwangerschap
  • Misselijkheid tijdens de zwangerschap bij familieleden
  • Vaak wagenziek zijn
  • Obesitas (als je een BMI hoger hebt dan 30)
  • Stress
  • In verwachting van een tweeling of drieling

Zwanger en niet misselijk?

Ben je zwanger en heb je bijna tot geen last van misselijkheid? No worries, er is geen reden om je zorgen te maken. Ook als je niet misselijk bent, kun je gewoon bevallen van een gezonde baby. Geniet gewoon van elk moment dat je hebt, voor je het weet zijn ze voorbij! 

ECHT leuke zwangerschapsoutfits!

Wij weten als geen ander dat het een hele klus is om een beetje een fashionable outfit te vinden als je zwanger bent. Gelukkig vonden we hier veel écht leuke zwangerschapsoutfits! Leg jezelf in de watten! You deserve it! 

                  

Bronnen: Vomiting in pregnancy, Morning sickness, Interventions for nausea and vomiting in early pregnancy, steunpunthg, dokterdokter, antoniusziekenhuis

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn al 3 reacties geplaatst.

3 maanden geleden

Apart dat hier weinig reacties staan. Ik ben 3 x zwanger geweest en alle zwangerschappen was het verschillend. Bij de eerste zwangerschap was ik maar heel licht misselijk, maar wel extreem moe. Ik ging vaak 's middags ook 2 uur slapen. Het ging vanzelf over na 15 weken zwangerschap te hebben bereikt. En o ja, ik kon niet tegen de geur van vers gezette koffie.
Bij de tweede zwangerschap ben ik al gauw (met 4 weken) misselijk geworden en dat tot 16 weken gebleven. Ik had veel behoefte aan zoute dingen. Wat mij hielp was voor het opstaan een paar biscuitjes eten en nog even blijven liggen. Dan spuugde ik meestal minder dan wanneer ik dat niet deed. Maar ik bleef wel elke dag tenminste 1x spugen
Bij de derde zwangerschap heb ik heel veel overgegeven. Ik was misselijk, maar ik spuugde echt gal. Ik vond het vreselijk. Dit heeft tot 18 weken geduurd en toen was het over. Ik moest heel erg opletten wat ik at en zeker geen vette dingen als kaas, vette vis, ham en dat soort dingen eten. Gemberthee van verse gemberwortel hielp enigszins. Na 18 weken is de zwangerschap verder rustig verlopen.

4 maanden geleden

hoi ik wil wat vragen ik ben muw 6 weken zvanger erg miselijk ik et en drink nix all par dagen wat moet ik doen

1 jaar geleden

Ik was ontzettend misselijk tijdens mijn 2 zwangerschappen. Tijdens de 2de was het zelfs nog erger. Acupunctuur heeft meteen verlossing gebracht want alle tips op internet en medicatie hielpen voor geen meter. Acupunctuur bracht al meteen tijdens de behandeling verlichting en na 2 x te gaan was ik er volledig vanaf :-)

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie