Baby 6 weken oud

Er zijn 6 weken voorbij, je baby is alweer 6 weken oud! Wij zetten op een rij wat er allemaal gebeurt als je 6 weken moeder bent.

Je baby is 6 weken oud en dat betekent dat jij al zo’n anderhalve maand moeder bent. Voelt het al een beetje alsof je kindje er altijd al was? Misschien kun je je wel helemaal niet meer voorstellen hoe het was zonder hem. Dit speelt er allemaal rond de 6 weken-termijn!

Je baby van 6 weken oud

Langer slapen

Heel voorzichtig zeggen we het (want we weten dat het écht lang niet altijd zo is): rond 6 weken kunnen baby’s al wat langer achter elkaar slapen. Daardoor heb jij misschien ook al best wat betere nachten! Baby’s van 6 weken oud zouden zo’n 5 tot 6 uur achter elkaar kunnen slapen. 

Dag- en nachtritme

Naast het langere slapen begrijpen baby’s van 6 weken oud al steeds beter wat dag en nacht is, dus dat helpt bij dat betere slaapritme. Als je ‘s nachts voedt, zorg er dan voor dat je dat in een donkere ruimte doet en dat je zo weinig mogelijk geluid maakt. Hiermee stimuleer je het dag- en nachtritme en leert je kindje dat de nacht niet het moment is voor gezelligheid en spelen!

Regeldag

Daar is ie weer: een nieuwe regeldag! Rond zes weken steekt er weer eentje de kop op. Had je eindelijk een beetje een fijn ritme van eten en slapen te pakken, wordt dat hele schema weer in de war geschopt. Je baby huilt vaker, wil constant drinken en is hangeriger dan normaal. Deze kleine groeispurtjes kosten veel energie, dus zit je baby gewoon even wat minder lekker in z’n vel. Na 1-2 dagen is dat als het goed is weer over!

Geluidjes

Nu je baby 6 weken oud is, ontdekt hij dat hij zelf ook geluid kan maken. En dat vindt ie maar wat mooi! Hij kirt er daarom op los en zou het liefst de hele dag met je ‘kletsen’. Het is slim om snel en veel op hem te reageren, omdat hij zo leert en voelt dat ie gehoord wordt. Op die manier stimuleer je zijn taalontwikkeling!

Babymassage

Heb je je baby al eens een babymassage gegeven? Niet alleen vinden ze dat heerlijk, ook is het een mooie manier om een nog betere band op te bouwen met je kindje. Een intiem momentje samen, genieten! Hoe je dat doet en waar je op moet letten? Lees er alles over in ons artikel over babymassage.

Jij als mama

Sporten mag weer

Na zes weken mag je, als je lichamelijk weer behoorlijk hersteld bent, voorzichtig beginnen met sporten. Als je een keizersnede hebt gehad, is het aan te raden om nog wat langer te wachten. Je buikspieren hebben dan namelijk langer de tijd nodig om te herstellen. Overleg dit eventueel met je verloskundige of huisarts.

Voel je niet verplicht om zo snel weer te gaan sporten na je bevalling, doe het alleen als je er zelf echt behoefte aan en zin in hebt. Neem je tijd, het moederschap is al vermoeiend genoeg zonder dat je er nog een verplichting bij krijgt. Bouw het bovendien rustig op: begin met een stevige wandeling of yoga-oefeningen thuis. Of zoek eens op internet of er een leuk mama-sportklasje bij jou in de buurt is!

Nacontrole

Zo’n zes weken na de bevalling mag je op nacontrole komen bij je verloskundige of in het ziekenhuis. We zeggen expres ‘mag’, want een nacontrole is niet verplicht. De meeste vrouwen vinden het echter wel fijn om samen met degene die de bevalling heeft geleid nog even na te praten.

Tijdens een nacontrole wordt er teruggeblikt op je bevalling en bespreek je je fysieke én emotionele herstel. Verloopt dat allemaal voorspoedig of zit je even met jezelf in de knoop? Best logisch, want een bevalling is immers niet niks! Eventueel kan de verloskundige of arts ook je wonden of lichamelijke klachten checken. Kortom: er is even tijd en ruimte voor jou en jouw ervaringen.

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie