Vergeetachtig tijdens zwangerschap - waar komt het door?

Vergeetachtig tijdens zwangerschap; ook wel zwangerschapsdementie of pregnancy brain. Waar komt het door en hoe ga je er mee om? We will explain!

Vergeetachtig tijdens zwangerschap. De voordeur openen met je autosleutels of totaal niet op woorden kunnen komen? Dan heb jij zeker last van pregnancy brain! No worries, we vertellen je alles over de zogenaamde zwangerschapsdementie en waar het door komt.

Vergeetachtig tijdens zwangerschap 

Tijdens je zwangerschap krijgt je leven hele andere prioriteiten. Alles draait om de komst van jullie baby en de rest is dus minder belangrijk. Niet dat dat erg is hoor, het is alleen maar fijn, want zo heb je dus minder tijd om je zorgen te maken over andere dingen en kun je je helemaal richten op de zwangerschap. 

Oorzaak vergeetachtig tijdens zwangerschap

Het kan je in lastige situaties en verlegenheid brengen, maar wat is nou de oorzaak van zwangerschapsdementie en hoe ga je er mee om? 

Hormonen 

Waarschijnlijk is dit geen verrassing. Natuurlijk hebben hormonen een grote rol tijdens jouw zwangerschapsdementie. Die vervelende stofjes zijn meestal de oorzaak voor jouw zwangerschapskwaaltjes. In dit geval is het hormoon progesteron de aanstichter. Je geheugen wordt hierdoor slechter en je emoties heftiger.

Sleepless nights

Nog zo'n boosdoener is slaapgebrek. Hier heb je vaak het meest last van in je eerste en laatste trimester. Je hersenen hebben nachtrust nodig om te kunnen opladen zo dat jij weer helemaal fit bent en je geheugen op orde is. Heb je te weinig rust? Dan laten je hersenen je dus eerder in de steek.

Je eet voor twee

Natuurlijk eet je niet letterlijk voor twee maar er wordt weleens gezegd 'je baby eet wat jij eet'. Zo neemt je baby nu ook voedingsstoffen op voor zijn eigen ontwikkeling die jij eigenlijk ook nodig hebt. Zo is choline een belangrijke voedingsstof die opgesnoept wordt door je baby. Choline is een stof in je lichaam die betrokken is bij geheugenvorming. Een duidelijke oorzaak voor het hebben van een pregnancy brain dus. Om de stoffen die ervoor zorgen dat je dingen herinnert extra binnen te krijgen kun je het volgende  eten: eierdooiers, rundvlees, sojabonen, melk, noten en citrusfruit. 

HOE GA JE MET ZWANGERSCHAPSDEMENTIE OM

Oké ten eerste, neem eens diep adem en maak je niet teveel zorgen! Accepteer dat je nu gewoon even niet 100% functioneert. Meer zorgen betekent meer stress, en dat is echt nergens voor nodig! Het is belangrijk dat je zorgt voor meer rustmomentjes. Het geeft je brein de kans om zichzelf op te laden zodat jij jezelf bij mekaar kan rapen. Powernap it is! Moet je veel verschillende dingen onthouden en zie jij door de bomen het bos niet meer? Maak een lijstje! Op die manier heb je een groot overzicht van de to-do's die je op die dag moet doen. Wij vrouwen willen het liefst natuurlijk alles graag zelf doen en geven niet snel toe aan de zwangerschapskwaaltjes maar er is echt niks om je voor te schamen. Vraag om hulp. De mensen in jouw directe omgeving zijn vast bereid te helpen waar ze kunnen. Dit geeft jou weer wat ademruimte. En tot slot, vergeet niet dat het tijdelijk is. Lach erom!

Meestal levert het alleen maar grappige verhalen op dus maak hier gebruik van. Het gezegde luidt ook niet voor niets ‘lachen is de beste remedie’.

Wat waren jouw blunders tijdens de zwangerschapsdementie? 

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie