Je eetpatroon aanpassen wanneer je zwanger bent

Je lichaam reageert anders op eten tijdens je zwangerschap. Maar is het eigenlijk nodig om je eetpatroon aan te passen als je zwanger bent?

Vreemde cravings of juist enorme aversies tegen bepaald voedsel. Je eetbehoeften veranderen behoorlijk wanneer je zwanger bent. Maar je lichaam vertelt je niet altijd automatisch wat je nu echt nodig hebt. Is het dus nodig om bewust je eetpatroon aan te passen tijdens je zwangerschap?

Veranderende eetgewoonten

Natuurlijk krijg je last van cravings tijdens je zwangerschap. Dit kunnen gefrituurde Snickers zijn, maar het kunnen ook weer avocados zijn. Zorg er in ieder geval voor dat je nergens te veel van eet, want te veel van iets is nooit goed. Ook al heb je meer honger, moet je niet bizar veel gaan eten. ‘Wanneer je zwanger bent eet je voor twee’ is dan ook echt lariekoek! Je kunt wel iets meer eten, maar het is nog beter als je iets vaker kleine porties eet.

Lees ook: 10 powerfoods tijdens je zwangerschap

Je eetpatroon aanpassen

Wat heb je nodig tijdens je zwangerschap

Je hebt niet perse meer eten nodig tijdens je zwangerschap. Wel meer voedingsstoffen. Omdat je deze nu deelt met de baby moet je zorgen dat je bepaalde voedingsstoffen beter aanvult. Dit kun je onder andere doen met voedingssupplementen en vitaminepillen. Zo kun je denken aan foliumzuur en vitamine D. Maar je kunt sommige voedingsstoffen ook extra aanvullen door je eetpatroon iets aan te passen. De volgende producten mogen niet ontbreken in jouw ‘zwangerschapsdieet’.

Calcium

Calcium is heel belangrijk voor een goede botopbouw van je baby. Tijdens je zwangerschap kun je het beste 300-450 milliliter aan melkproducten en 40 gram kaas per dag tot je nemen om voldoende calcium binnen te krijgen. Vitamine D zorgt er weer voor dat de calcium beter uit je voeding wordt opgenomen.

IJzer

Tijdens je zwangerschap heb je kans op een ijzertekort. Dit kan leiden tot bloedarmoede, en dat wil je niet. Zorg dus dat je voldoende ijzer binnenkrijgt, door bijvoorbeeld genoeg volkoren brood, vlees of eieren (vegetarische keuze) te eten. Door bij elke maaltijd vitamine C-rijke producten, zoals groente en fruit, te eten neemt je lichaam gemakkelijker ijzer op.

Vis

Natuurlijk staat vis ook weer in het rijtje van voedsel dat je beter kunt vermijden tijdens je zwangerschap, maar dit geldt niet voor alle vis. In vis zitten namelijk ook vetzuren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de hersenen en het zicht van je ongeboren baby. Eet een keer per week (vette) vis, zoals sardine, zalm, makreel en haring.

tips voor een gezond eetpatroon

Naast de nodige (extra) voedingsstoffen en vitamines, of de no-go's die je beter kunt laten staan tijdens je zwangerschap, zijn er nog een aantal dingen die je kunt veranderen. Met deze tips zorg jij voor een gezond eetpatroon tijdens je zwangerschap!

1. Eet kleine porties gespreid over de dag

Door kleine porties verdeeld over de hele dag te eten blijf je toch gevuld, maar prop je je niet vol. Je bent dan ook eerder verzadigd maar je maag zit niet vol. Zo heb je ook weer minder last van maagzuur!

2. Zorg voor een gevarieerd dieet

Eet bijvoorbeeld voldoende groente en fruit, maar ook vlees, vis en melkproducten. Door gevarieerd te eten weet je zeker dat je voor het grootste deel de juiste voedingsstoffen al binnenkrijgt. 

3. Ga niet op dieet!

Het is misschien verleidelijk als de zwangerschapskilo's eraan vliegen, maar echt niet gezond. Zo moet je ook geen detox of sapkuur doen tijdens je zwangerschap. Je kunt natuurlijk wel een beetje letten op wat je eet, maar sla er niet in door!

4. Ga geen maaltijden overslaan

Net als dat je niet op dieet moet gaan om de kilo's tegen te houden, moet je ook geen maaltijden over gaan slaan. Je lichaam heeft er nu juist extra behoefte aan dat je op z'n minst 3 goede maaltijden per dag eet. Minder dan eerder je tussendoortjes op een dag.

5. Denk ook aan je vochtbalans!

Naast voedsel is je vochtbalans ook belangrijk tijdens je zwangerschap. Vergeet dan ook zeker niet deze op peil te houden. Drink voldoende water om ook verstopping (obstipatie/constipatie) te voorkomen!

Hoe ben jij anders gaan eten tijdens je zwangerschap? Laat het weten in een reactie!

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie