Je eetpatroon aanpassen wanneer je zwanger bent

Je lichaam reageert anders op eten tijdens je zwangerschap. Maar is het eigenlijk nodig om je eetpatroon aan te passen als je zwanger bent?

Vreemde cravings of juist enorme aversies tegen bepaald voedsel. Je eetbehoeften veranderen behoorlijk wanneer je zwanger bent. Maar je lichaam vertelt je niet altijd automatisch wat je nu echt nodig hebt. Is het dus nodig om bewust je eetpatroon aan te passen tijdens je zwangerschap?

Het ene moment gaat wat makkelijker dan het andere, maar met deze tips heb jij binnen een mum van tijd een pregnancy proof eetpatroon!

Veranderende eetgewoonten tijdens zwangerschap

Natuurlijk krijg je last van cravings tijdens je zwangerschap. Dit kunnen gefrituurde Snickers zijn, maar het kunnen ook weer avocado's zijn. Zorg er in ieder geval voor dat je nergens te veel van eet, want te veel van iets is nooit goed. Ook al heb je meer honger, je moet niet ineens bizar veel gaan eten. ‘Wanneer je zwanger bent eet je voor twee’ is dan ook echt lariekoek! Je kunt wel iets meer eten, maar een extra boterham met beleg is al voldoende.

Je eetpatroon aanpassen

Wat heb je nodig tijdens je zwangerschap

Je hebt niet perse meer eten nodig tijdens je zwangerschap. Wél meer voedingsstoffen. Omdat je deze nu deelt met de baby, moet je zorgen dat je bepaalde voedingsstoffen beter aanvult. Dit kun je onder andere doen met voedingssupplementen en vitaminepillen. Zo kun je denken aan foliumzuur en vitamine D.

Je kunt sommige voedingsstoffen ook extra aanvullen door je eetpatroon iets aan te passen. Voor alles geldt natuurlijk: passend binnen een gezond dagmenu.

Calcium

Calcium is heel belangrijk voor een goede botopbouw van je baby. Tijdens je zwangerschap kun je het beste 300-450 milliliter aan melkproducten en 40 gram kaas per dag tot je nemen om voldoende calcium binnen te krijgen. Vitamine D zorgt er weer voor dat de calcium door je lichaam wordt opgenomen.

IJzer

Tijdens deze periode heb je een verhoogde kans op een ijzertekort. Dit kan leiden tot bloedarmoede en dat wil je natuurlijk niet. Zorg dus dat je voldoende ijzer binnenkrijgt, door bijvoorbeeld genoeg volkoren brood, vlees of eieren (vegetarische keuze) te eten. Door bij elke maaltijd vitamine C-rijke producten zoals groente en fruit te eten, neemt je lichaam gemakkelijker ijzer op.

Vis

Natuurlijk staat vis ook weer in het rijtje van voedsel dat je beter kunt vermijden tijdens je zwangerschap, maar dit geldt alleen voor rauwe vis en roofvis. In vis zitten namelijk ook vetzuren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de hersenen en het zicht van je ongeboren baby. Eet één keer per week (vette) vis, zoals sardine of zalm. Het is belangrijk dat de vis eerst goed doorbakken of verhit is geweest!

tips voor een gezond eetpatroon

Naast de nodige (extra) voedingsstoffen en vitamines, of de no-go's die je beter kunt laten staan tijdens je zwangerschap, zijn er nog een aantal dingen die je kunt veranderen. Met deze tips zorg jij voor een gezond eetpatroon.

1. Eet kleine porties gespreid over de dag

Door kleine porties verdeeld over de hele dag te eten blijf je toch gevuld, maar prop je je niet vol. Je bent dan ook eerder verzadigd, maar je maag zit niet  vol. Zo heb je ook weer minder last van maagzuur! Door de groei van de baarmoeder is er minder plaats voor de maag waardoor je hier sneller last van kan hebben.

2. Zorg voor een gevarieerd dieet

Eet bijvoorbeeld voldoende groente en fruit, maar ook vlees, vis en melkproducten. Door gevarieerd te eten weet je zeker dat je voor het grootste deel de juiste voedingsstoffen al binnenkrijgt. 

3. Ga niet op dieet!

Het is misschien verleidelijk ook iets af te vallen als de zwangerschapskilo's eraan vliegen, maar echt niet gezond. Zo moet je ook geen detox of sapkuur doen tijdens je zwangerschap. Je kunt natuurlijk wel een beetje letten op wat je eet, maar sla er niet in door!

4. Ga geen maaltijden overslaan

Net als dat je niet op dieet moet gaan om de kilo's tegen te houden, moet je ook geen maaltijden over gaan slaan. Je lichaam heeft er nu juist extra behoefte aan dat je op z'n minst 3 goede maaltijden per dag eet.

5. Denk ook aan je vochtbalans!

Naast voeding is je vochtbalans ook belangrijk tijdens je zwangerschap. Vergeet dan ook zeker niet deze op peil te houden. Drink voldoende water om ook verstopping (obstipatie/constipatie) te voorkomen! Probeer per dag ongeveer 1,5 tot 2 liter per dag te drinken.

Hoe ben jij anders gaan eten tijdens je zwangerschap? Laat het weten in een reactie!

Door

20 februari 2018

Leuke artikelen

Andere artikelen in deze categorie

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie

Elke week een awesome mailtje van ons?

Down-to-earth informatie over je zwangerschap, babykamer inpiratie, wat je echt moet weten voor je bevalt, tips voor meer energie en meer.

Alles wat je moet weten over opvoeding, kinderkamer inspiratie, toffe musthaves, momlife artikelen, tips van andere moeders en meer.