Zwanger en sushi eten: wel of niet?

Tijdens je zwangerschap mag je geen sushi eten. Toch? Nieuw onderzoek laat andere, heel interessante resultaten zien.

Sushi tijdens de zwangerschap. Menig vrouw heeft sushi eten boven aan het lijstje staan van dingen die zij als eerste gaat eten na de bevalling. Al jaren beweren mensen dat zwangere vrouwen geen sushi met rauwe vis mogen eten. Maar is dat wel zo? Nieuw onderzoek aan de universiteit van Rochester geeft andere resultaten. 

Huisartsen en zelfs het Voedingscentrum raden sushi met rauwe vis af. De enige vis die je zou mogen eten is vette vis als haring, zalm, heilbot, paling, bokking, sardines en forel. De belangrijkste argumenten om andere vissoorten links te laten liggen zijn de hoge concentraties kwik die deze kunnen bevatten en een verhoogde kans op bacteriën die weer tot voedselvergiftiging kunnen leiden (antibiotica voor voedselvergiftiging kan voor complicaties zorgen bij een ongeboren kind). 

Angst voor sushi

Oké, klinkt logisch: we weten dat kwik niet gezond is (klinkt ook niet echt gezond), evenals antibiotica. Hoe denkt dat nieuwe onderzoek tegen die adviezen van betrouwbare bronnen in te gaan? 

De universiteit volgde 1265 vrouwen verspreid over een periode van 30 jaar. Onderzoekers volgden de vrouwen van het moment van zwangerschap tot de kinderen peuter waren. Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen echt enorme hoeveelheden vis moeten eten voor er iets met de ongeboren baby zou gebeuren. De vrouwen uit het onderzoek aten 12 vismaaltijden per week zonder problemen, en veel Nederlanders komen daar bij lange na niet aan.

De belangrijkste argumenten om andere vissoorten links te laten liggen zijn de hoge concentraties kwik die deze kunnen bevatten.

Sushi wel of niet eten als je zwanger bent?

Goed, zwanger en sushi eten kan dan gewoon? Nou... volgens dit onderzoek dus eigenlijk wel. Spelen we het op safe (en dat doen we hier toch liever wel) dan zeggen we dat sushi mag, maar onder bepaalde voorwaarden.

Zo blijven er een aantal soorten rauwe vis die je beter niet kunt eten, en is het ook ontzettend belangrijk dat je verse sushi hebt. Zoek een goed sushi-restaurant uit zodat je weet dat wat je krijgt ook echt vers is bereid.

Welke soorten vis je kun je beter NIET eten?

Er zijn een aantal vissoorten die je gewoon beter niet kunt eten tijdens je zwangerschap. Deze soorten bevatten een hoger kwikgehalte dan andere vissoorten en om die reden kun je ze dus beter laten liggen. Het risico op bacteriën is bij deze soorten ook hoger:

  • Voorverpakte gerookte vis uit de koeling (gerookte zalm, paling)
  • Rauwe schaal- en schelpdieren (mosselen, oesters)
  • Roofvissen (tonijn, zwaardvis, haai, koningsmakreel, zwaardvis, snoek)
  • Wilde paling

Bedenk vooral dat vissen die hoger in de keten staan (de roofvissen) de meeste kwik bevatten.

Soorten (vette) vis die je 2 keer per week mag eten

Deze vissoorten zijn in principe goed voor je, alleen moet je hier niet te veel van eten. 2 keer per week is een advies dat onder andere door het Voedingscentrum wordt aangehouden voor onderstaande soorten:

  • Makreel
  • Haring. Gebruik geen vacuümverpakte haring.
  • Zalm (vers en uit blik)
  • Paling (gekweekt)
  • Heilbot
  • Bokking
  • Sardines
  • Forel

Dus als je een keer sushi gaat eten zijn er heel veel opties voor je.

Soorten vis die je onbeperkt kunt eten

Voor deze soorten vis is geen limiet ingesteld, en je kunt onderstaande vissoorten gewoon eten. Let er dan wel op dat je deze soorten niet rauw eet. Hou in je achterhoofd dat rauw altijd slechter is dan gebakken of gerookt als het op vissoorten aankomt en je zit wel goed.

  • Garnalen (gerookt)
  • Krab of surimisticks
  • Schol
  • Tilapia
  • Kabeljauw
  • St. Jakobsschelpen
  • Viseitjes/viskuit
  • Mosselen (dus goed gekookt of gebakken)
  • Schelvis

Er blijven dus voldoende soorten vis over die je gewoon veilig kunt eten. Zo kun je ook tijdens de zwangerschap gewoon lekker sushi blijven eten. Naast deze soorten kun je natuurlijk ook kiezen voor vegetarische sushi’s of sushi’s met vlees (met uitzondering van sushi met rode biefstuk). Je hoeft in ieder geval niet alles te laten, je moet alleen nét even iets creatiever denken. En bedenk ook dat je echt verse sushi nodig hebt; sushi uit een supermarkt kan je dus beter even laten staan.

De Blije Doos 468x60

Sushi in een sushi-restaurant

Sushi restaurants houden overigens ook steeds meer rekening met zwangere vrouwen, bijvoorbeeld Sumo. Zij geven op de kaart aan of een sushi geschikt is om te eten als je zwanger bent. Je ziet dan gewoon een roze icoontje van een zwangere vrouw staan. De restaurants spelen vaak zelfs op zeker en raden ook geen sushi aan die je 1 of 2 keer per week zou mogen eten.

Bronnen: Voedingscentrum, restaurantsumo, vroedvrouwen, The American Journal Of Clinical Nutrition, Sushiles, nytimes, babymed.

ECHT leuke zwangerschapsoutfits!

Wij weten als geen ander dat het een kriem is om een beetje een fasionobla outfit te vinden als je zwanger bent. Gelukkig vonden we hier veel écht leuke zwangerschapsoutfits! Leg jezelf in de watten! You deserve it! 

 Bestel bij de Bijenkorf                                   Bestel bij Zalando

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er is al 1 reactie geplaatst

5 maanden geleden

Hoi Daisy, je schrijft bij surimisticks "Let er dan wel op dat je deze soorten niet rauw eet". Maar surimisticks ga ik toch niet eerst bakken? Die zijn toch juist bedoeld om zo op te eten?

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie