Ontspannen voor ouders: hoe doe je dat?

Kun je als ouders nog wel ontspannen? Natuurijk wel! Je moet ontspanning alleen even opnieuw in je dagelijks leven passen.

Een baan, leuke dingen doen met vrienden, sporten, hobby's en ook nog eens full-time ouder zijn. Het is een hele prestatie! Maar belangrijk is om deze drukke en dagelijkse bezigheden stress-vrij door te komen. Ontspannen voor ouders: hoe doe je dat?

Je zou jezelf verschillende vragen kunnen stellen voor ontspanning. Om je te helpen met (mentaal) te ontspannen en minder stress te hebben, geven wij een aantal tips aan de hand van vragen die je aan jezelf zou kunnen stellen.

1. Heb ik hier invloed op of niet?

Ouder zijn is geen makkie en het liefst heb je zoveel mogelijk de controle over alles. Toch is het onmogelijk om altijd en overal de touwtjes in handen te hebben. De grootste oorzaak van stress is dan ook het proberen om dingen te controleren waar je geen invloed op hebt, zoals andere mensen, het verleden en de toekomst.1. Heb ik hier invloed op of niet?

Merk je dat je hier vaak over zit te piekeren? Vraag jezelf dan eens af: is dit net zo makkelijk te veranderen als de kleding die je aantrekt? Waarschijnlijk niet! Dus beperk je zorgen tot de dingen die je wel kunt veranderen (zoals de beslissingen en de keuzes die jij als ouder maakt voor je kind. Maak je niet teveel zorgen over de mening van anderen).

2. Gelijk krijgen of gelukkig zijn?

Af en toe een discussie of meningsverschil met je partner is heel normaal, zolang het maar geen gewoonte wordt. Zo'n meningsverschil, negativiteit of kritiek kost je veel energie. Dit zorgt voor extra stress en dat kan je er eigenlijk niet bij hebben.

Heb je wel eens een meningsverschil, maar krijg je niet je gelijk terwijl je weet dat jij toch écht gelijk hebt? Soms is het gewoon beter om de strijd te staken en genoegen te nemen met het idee dat jij weet dat je gelijk hebt.

3. Wat te doen?

Op stressmomenten weet je vaak niet meer wat je moet doen. Door actie te ondernemen neem je de touwtjes weer in eigen handen en kan je de stress de baas worden. Weet je soms niet meer hoe je het (brutale) gedrag van je kind tegen moet gaan? Vraag jezelf af wat je hier aan kan doen. Als je het gedrag van je kind negeert weet hij of zij ook niet dat jij het gedrag eigenlijk afkeurt. Dus pieker niet, en onderneem actie!

Is dit plaatje alleen een ideaalbeeld?
 

4. Doorzetten of loslaten?

Loslaten is moeilijker dan doorzetten, maar in veel gevallen wel noodzakelijk om te doen. Je zou je bijvoorbeeld af kunnen vragen of je een goede ouder voor je kind bent of wat er beter kan. Jezelf verbeteren is natuurlijk altijd goed, maar jezelf naar beneden halen met negatieve gedachten, daar schiet je niks mee op.

Laat het ideaalbeeld van jezelf los en daarmee ook gelijk de vergelijking van jezelf met andere ouders. Wanneer je dit kunt loslaten heb je meer energie om je te focussen op veel belangrijkere dingen: wie je nu bent, wat je kwaliteiten zijn en wat je juist wel goed doet als ouder. En onthoud: niemand is perfect!

5. Waar richt ik mijn aandacht op?

Hetgeen waar je je aandacht op richt, wordt sterker. Dus wanneer je in je hoofd alleen maar bezig bent met iets negatiefs, dan ga je je al snel rot voelen. Doe je dit te veel? Een lijstje maken met tien dingen die je energie geven kan helpen.

Zo heb je altijd iets bij de hand om je op te peppen en word je herinnert aan al het goede dat je zelf hebt gecreëerd. Je lost hier niet je problemen mee op, maar het verlicht wel de stress. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: piekeren heeft geen zin.

Door

29 maart 2015

Leuke artikelen

Andere artikelen in deze categorie

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie

Elke week een awesome mailtje van ons?

Down-to-earth informatie over je zwangerschap, babykamer inpiratie, wat je echt moet weten voor je bevalt, tips voor meer energie en meer.

Alles wat je moet weten over opvoeding, kinderkamer inspiratie, toffe musthaves, momlife artikelen, tips van andere moeders en meer.