Review! De Gelukkigste Kinderen van de Wereld

Die gelukkige kinderen, dat zijn die van ons! Opvoeden 'the Dutch Way', daar gaat het boek De Gelukkigste Kinderen van de Wereld over.

Als je soms de kranten leest of actualiteitenprogramma's op tv volgt zou je het niet altijd zeggen: Nederlandse kinderen horen tot de gelukkigste kinderen van de wereld. Ja, onze kinderen en wij als ouders doen het helemaal niet zo gek! Twee expatmoeders uit Engeland en de VS verbaasden zich over de relaxte Nederlandse manier van opvoeden en schreven er een boek over. En hoewel ik het echt niet met elk punt eens ben, is het een lekker leesbaar boek wat je doet beseffen dat we vooral zo relaxed moeten blijven!

De gelukkigste kinderen van de wereld, hoe dan?

Hoe komt het toch dat onze kinderen tot de gelukkigste van de wereld horen? Nou, bijvoorbeeld omdat de prestatiedruk in Nederland nihil is. We verwachten niet dat een 4-jarige al prachtig piano kan spelen, tot honderd kan tellen en zijn eigen voor- en achternaam kan spellen. Op de basisschool hebben kinderen geen huiswerk. Onze kinderen mogen gewoon lekker kind zijn. En dat is in de landen waar de schrijfsters vandaan komen wel anders. Daar worden kinderen al heel jong naar allerlei klasjes gebracht en gedrild om toch vooral de beste te zijn. Hallo tijgermoeders!

Strebers

Nu heb ik het het gevoel dat die prestatiedrang in Nederland langzaam maar zeker wel iets sterker wordt. We worden steeds streberiger als het op onze kinderen aankomt. Praat maar eens met een basisschoollerares: voor veel ouders is het een teleurstelling als hun kind een vmbo-advies krijgt en niet minstens een havoadvies.

Vrijheid en vertrouwen

Nog iets waardoor onze kinderen zo gelukkig zijn, is omdat we ze vrij laten en vertrouwen geven. Kinderen mogen -vanaf een bepaalde leeftijd- zelf buitenspelen zonder continu toezicht van de ouders. En ja hoor, zelf naar school fietsen is voor ons ook heel normaal. Maar goed, het is natuurlijk niet alsof er in Nederland nul gevaar is. Ook hier hoor je helaas genoeg enge verhalen.

Must read of niet?

Als je het boek leest, zou je haast denken dat álle kids hier als een blij ei rondlopen, maar dat is natuurlijk ook weer niet zo. Niet elk kind heeft zo'n goed, onbezorgd leven. Maar toch is het een vermakelijk, fijn geschreven boek dat je meeneemt van relaxed zwanger zijn en bevallen tot de pubertijdfase. Het is afwisselend herkenbaar en leerzaam. Het boek doet je beseffen dat we onszelf niet gek moeten laten maken - en dat we het hier best goed hebben. Laten we vooral lekker zo relaxed blijven!

Zelf lezen? Bestel De Gelukkigste kinderen van de Wereld via Bol.com voor €19,99.

Rosanne Buitendijk

Door