12 makkelijke healthy foods om altijd in je voorraadkast te hebben

Als je deze 12 healthy foods standaard in je voorraadkast hebt, ben je altijd klaar om een healthy maaltijd te maken.

Ken je het? Het is lunchtijd, je scrolt net voorbij een recept voor een heerlijke frisse salade en je denkt "Ohja, dat wil ik maken!", trekt de keukenkasten open...en uiteraard heb je de helft van de ingrediënten niet in huis. Jammer. Toch maar een boterham met hagelslag dan. Wij bedachten 12 items die lang houdbaar zijn én die je altijd kan inzetten voor snelle gezonde recepten. Om de zoveel tijd een voorraadje van inslaan dus, dan heb je ze altijd bij de hand. Wedden dat je ze daardoor ook automatisch vaker gaat gebruiken? 

 

1. diepvriesfruit

Bessen, mangoblokjes, rode vruchten,... Diepvriesfruit is bijna even gezond als vers fruit en kan je makkelijk en snel verwerken in bijvoorbeeld smoothies. Je kan ook zelf fruit invriezen. Wat dacht je bijvoorbeeld van bevroren druiven in plaats van ijsblokjes? Met bevroren fruit in de diepvriezer kom je dus makkelijker aan je dagelijkse portie fruit!

2. bonen 

Bonen en peulvruchten zijn onterecht niet heel populair in de keuken. En dat terwijl ze heel goed voor je zijn! Denk bijvoorbeeld aan kidneybonen, zwarte bonen, maar ook kikkererwten, linzen, sojabonen,... Even spoelen en laten uitlekken, en je hebt een geweldige basis van vezels en proteïne om snel toe te voegen aan je maaltijden. Strooi ze over je salade of verwerk ze tot een wrap.

3. havermout

Havermout heeft een relatief lage glycemische index. Dat wil zeggen dat de koolhydraten langzaam afgegeven worden, waardoor je geen suikerpiek krijgt in je bloed, en daardoor dus ook geen dipje achteraf. Havermout koken kan je echt supermakkelijk doen in de magnetron. En als je een banaan en een snufje kaneel toevoegt hoef je het ook niet te zoeten. De perfecte ochtendstart voor een lange dag! Maar je kan bijvoorbeeld ook een eetlepel havermout toevoegen aan je smoothies, om wat vezels toe te voegen.

Tip: deze havermoutkoekjes zijn leuk om met het hele gezin te maken (en op te eten).

4. zaden en pitten

Zo handig om hier een voorraadje van te hebben! Voeg ze bijvoorbeeld toe aan je yoghurt of aan salades voor een extra healthy crunch. Denk hierbij aan pijnboompitten, zonnebloempitten, amandelen, pinda's, pistachenootjes, maanzaad, sesamzaad, walnoten,...

5. volkoren

In plaats van gewone pasta en rijst te kopen, probeer eens volkoren pasta en rijst. De smaak is in het begin een beetje wennen, maar je zal minder snel honger hebben en je lijf is er blij mee. Zo kan je met een kleine aanpassing aan je boodschappen toch een verschil maken. 

 

6. diepvriesgroenten

Net als met diepgevroren fruit zijn ook diepgevroren groenten een goed alternatief voor vers. Wist je dat diepvriesgroenten soms zelfs meer vitamines bevatten dan hun verse tegenhangers? Dat komt omdat ze direct na de oogst verwerkt en ingevroren worden, terwijl verse groenten vaak enkele dagen onderweg zijn tussen oog en consumptie. Diepvriesgroenten hebben echt allerlei toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • in smoothies: voeg bijvoorbeeld eens spinazie toe aan een smoothie (geloof ons, lekkerder dan het klinkt!)
  • als extra groenten. Waarom geen handvol erwtjes toevoegen aan spaghettisaus bijvoorbeeld?
  • voor soep: met een zak diepgevroren pompoenblokjes, een gesnipperd uitje, een teentje knoflook en een bouillonblokje maak je zonder moeite zelf verse soep. Alles in een pan gooien, een uurtje laten pruttelen, alles mixen en hallo heerlijke verse soep!

Tip: soep is een hele makkelijke manier om je kids zonder dat ze het merken meer groenten te laten eten.

7. noten

Net zoals zaden en pitten altijd handig om in huis te hebben. Verwerk ze in salades of gebruik ze als healthy snack of tussendoortje...zolang je niet voor borrelnootjes gaat natuurlijk ;).

8. tomaten PASSATA

Superpraktisch om in huis te hebben. Een van de makkelijkste manier om meer groenten te eten is in "prutjes", en vrijwel alle groenten mengelingen passen goed met tomatensaus. Of je nu gaat voor mexicaans (hey, gelijk een goeie om meer van punt 2 te gebruiken!), italiaans of zelf een combinatie verzint: tomatensaus komt altijd van pas.

Tip: aan passata wordt wel eens extra suiker toegevoegd. Check dus altijd het etiket!

9. crackers

Die eeuwige boterhammen tijdens de lunch zat? Kies voor crackers! Je hebt tegenwoordig allerlei heerlijke crackers met bijvoorbeeld spelt en extra granen. Wedden dat je vanzelf vaker voor crackers kiest als ze standaard in je voorraadkast liggen?

 

10. couscous

Couscous is niet alleen lekker en gezond, maar kan je ook supersnel en makkelijk bereiden. Doe een bodempje couscous in een schaal, overgiet met kokend water, voeg zout en eventueel wat olijfolie en laat afgedekt een paar minuten staan. Even doorroeren met een vork en klaar! En in die tijd snij jij een tomaat fijn en verkruimel je wat feta voor een supersnelle healthy lunch. Of misschien deze couscous salade voor het avondeten? 

11. gedroogd fruit

Ongesuikerde abrikozen, vijgen, dadels, rozijnen, gojibessen en moerbeien zijn handig om in huis te hebben. Let op om deze als snack te gebruiken, want je snoept er snel te veel van en ze bevatten veel (natuurlijke) suiker. Maar ze zitten ook boordevol vezels en antioxidanten en het is een snelle manier om salades, havermout en stoofpotjes op te leuken.

Tip: een gedroogd stukje fruit is ook een leuk alternatief voor snoepjes voor je kids! Wedden dat ze met rozijntjes ook blij zijn?

12. citroenen

Als je je wekelijkse boodschappen doet koop je waarschijnlijk ook wel fruit zoals appels en bananen, maar citroenen belanden niet zo snel in ons boodschappenmandje. Zonde, want ze zijn zó handig! Zo zijn ze bijvoorbeeld heerlijk in citroenwater, als dressing over salades, om avocado's groen te houden, bij gegrilde vis of kip,... Citroenen blijven een paar weken goed, dus haal maandelijks wat citroenen in huis and you're good to go.

 

 

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie