6 tips om 's avonds beter je rust te vinden

Lig jij 's avonds in bed ook nog vaak te woelen en te piekeren? Met deze tips kom jij sneller tot rust (want je nachten zijn al kort genoeg, toch?)

Ken je dat? Het is tijd om te gaan slapen, maar in plaats van dat je zacht wegdommelt na een lange dag, lig je nog een tijdje te woelen en lijk je je rust niet te kunnen vinden. Toch ben je moe en heb je al uren geen koffie meer op, dus wat is het dan? Waarschijnlijk kan je in je hoofd (onbewust) geen rust vinden. Dit zijn dé tips om voortaan met een opgeruimd hoofd te kunnen gaan slapen.

 

1. Maak 's avonds een to-do lijst voor de volgende dag

Vaak lig je (onbewust) nog in bed te denken aan alle dingen die je de volgende dag moet doen en zeker niet mag vergeten. Schrijf 's avonds op wat je de volgende dag gaat doen, dan vinden je hersenen ook sneller hun rust. Extra pluspunt: de volgende dag begin je gelijk productief, want je hebt een duidelijk overzicht van wat je te doen staat.

2. Begin geen dingen die je niet kan afwerken

Als je nog een half uur te gaan hebt, begin dan niet aan een taak waar je drie uur tijd voor nodig hebt. Het is veel fijner om de dag te eindigen met een taak die compleet afgerond is. Kan je sommige dingen toch niet laten liggen? Tja, het werk van een moeder is natuurlijk nooit af, so we feel you. Probeer in dat geval zeker het volgende punt.

3. Breek grote taken in kleine stukken

Sommige dingen kosten gewoon tijd, maar als je de hele tijd moet denken aan die berg werk die je nog te doen hebt, ga je nooit je rust vinden. Breek grote taken daarom op in verschillende delen, dan kan je die stuk voor stuk afvinken. Veel overzichtelijker, en dan heb je tenminste het gevoel dat je ook echt iets afgemaakt hebt.

 

4. Schrijf dingen op papier

Nu we toch bezig zijn over checklists en afvinken, zet dingen op papier! Ja het is the digital age en ja er zijn tegenwoordig overal apps voor, maar het geeft ook een speciaal soort voldoening om met een pen op papier een taak te kunnen doorstrepen. 

5. Vermijd fel licht voor het slapengaan

Je brein is zo ingesteld: licht betekent wakker, donker betekent rust. Geef je lichaam dus de tijd om alvast tot rust te komen door 's avonds het licht te dempen en niet tot het laatste moment naar een scherm te staren (dat geldt dus ook voor je laptop, televisie en telefoon!). Hetzelfde geldt trouwens ook voor harde geluiden. Kan je het toch niet laten om 's avonds nog met je telefoon in bed te kruipen (bijvoorbeeld om het laatste nieuwe MiniMe artikel te lezen), zet he tlicht van je beeldscherm dan minder fel.

6. Maak 's morgens je bed op

Het is veel leuker en relaxter om 's avonds in een opgemaakt bed te kunnen gaan slapen dan in het verfrommelde nest dat je 's morgens hebt achtergelaten. Maak er een goede gewoonte van om elke ochtend je bed op te maken, en je hebt ook een fijner plekje om in slaap te vallen. Win-win!

Door

03 juni 2016

Leuke artikelen

Andere artikelen in deze categorie

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie

Elke week een awesome mailtje van ons?

Down-to-earth informatie over je zwangerschap, babykamer inpiratie, wat je echt moet weten voor je bevalt, tips voor meer energie en meer.

Alles wat je moet weten over opvoeding, kinderkamer inspiratie, toffe musthaves, momlife artikelen, tips van andere moeders en meer.