De beste slaaphouding tijdens de zwangerschap

Hoe slaap je het lekkerst als je zwanger bent? Mag je nog wel op je rug slapen tijdens je zwangerschap? Wij zochten het uit!

Wat is de beste slaaphouding tijdens de zwangerschap? Tijdens je zwangerschap kom je erachter dat je normale slaaphoudingen niet meer werken. Welke slaaphoudingen werken dan het beste? En wanneer moet je ophouden met slapen op je rug en buik? Tijd voor meer informatie over de beste slaaphoudingen en welke je beter kan vermijden. 

Misschien is het eerst handig te weten waarom je eigenlijk zo moeilijk in slaap kan vallen. Natuurlijk verandert er veel aan je lichaam, maar er zijn een aantal specifieke symptomen die slapen lastiger maken:

  • vergrote onderbuik
  • rugpijn
  • kortademig
  • slapeloosheid
  • brandend maagzuur

De beste slaaphouding tijdens zwangerschap

De beste slaaphouding is de S.O.S., oftwel sleeping on side, het slapen op de zij. Nog beter is het om op je linkerzijde te liggen. Als je slaapt op je linkerzijde dan wordt de hoeveelheid bloed en voedingsstoffen naar je baby vergroot. Ook voorkom je dat je lever onder druk komt te staan door het gewicht van je baarmoeder. Je benen en knieën moet je dan gebogen houden en het beste is een kussen tussen je benen te doen.

Tips

  • Heb je rugpijn? Probeer dan ook de SOS-houding en probeer daarnaast een kussen onder je onderbuik te plaatsen.
  • Als je last hebt van brandend maagzuur is het aan te raden je bovenlichaam iets hoger te leggen dan je onderlichaam.
  • In de laatste fase van je zwangerschap kan je kortademig zijn. Probeer dan of op je zij te liggen of je bovenlichaam hoger te leggen.

We kunnen ons voorstellen dat deze houdingen niet aantrekkelijk klinken, zeker omdat sommige vrouwen gewend zijn te slapen op hun rug of buik. Probeer ze toch eens uit en kijk of het werkt.

Welke slaaphoudingen moet ik vermijden?

Slapen op je rug

Slapen op je rug kan rugpijn veroorzaken, kortademigheid, problemen met je verteringssysteem, een lage bloeddruk en zelfs aambeien. Dit heeft allemaal te maken met je onderbuik die tegen je ingewanden en grote aderen drukt. Maar misschien het belangrijkste is dat je buik ook de toevoer van voedingsstoffen en bloed naar je baby belemmert als je op je rug ligt. Proberen zoveel mogelijk op je zij te slapen dus.

 

 

Slapen op je buik

Het lukt je vast nog wel om de eerste weken van je zwangerschap op je buik te slapen, maar als je buik gaat groeien wordt dat steeds moeilijker. Uiteindelijk zal dit gewoon ook niet meer gaan omdat je buik te groot is geworden. Zorg er wel voor dat je niet te dicht bij de rand van je bed gaat liggen. 's Nachts veranderen mensen nog wel eens van houding en je kan dan door het gewicht van je buik uit bed vallen.

Wanneer moet ik van slaaphouding veranderen?

Als rug- of buikslaper wacht je natuurlijk het liefst zo lang mogelijk voor je een andere slaaphouding aanneemt. Toch zal je merken dat je rond week 20 niet meer lekker ligt op je buik of rug. Je kan dan last krijgen van bovenstaande symptomen. Vanaf week 20 is het dus aan te raden je slaaphouding definitief te veranderen. Handiger is natuurlijk om alvast een goede slaaphouding aan te leren in de eerste weken van je zwangerschap.

Extra tips

  • Laat je niet gek maken als je weer eens wakker wordt op je rug of buik. Het veranderen van houding is natuurlijk en kan je niet geforceerd controleren. Waarschijnlijk stop je in het derde trimester vanzelf met omrollen. Kussens kunnen je helpen om in dezelfde houding te blijven liggen.
  • Als zwangere ben je soms heel rusteloos en slapen gaat dan al helemaal niet. Probeer voor je gaat slapen te relaxen. Laat die koffie en thee staan en probeer een kwartier voor je gaat slapen geen beeldscherm meer te kijken (en je Ipad of mobiel valt daar ook onder ladies!).
  • Als je zwanger bent slaap je in veel gevallen minder diep waardoor je dus snel wakker kan worden. Probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen door je kamer extra donker te maken en je mobiel op stil te zetten. Die whatsapp hoef je echt niet direct te beantwoorden (nee, echt niet).

ECHT leuke zwangerschapsoutfits!

Wij weten als geen ander dat het een kriem is om een beetje een fasionobla outfit te vinden als je zwanger bent. Gelukkig vonden we hier veel écht leuke zwangerschapsoutfits! Leg jezelf in de watten! You deserve it! 

Bron: kidshealth

Door

20 augustus 2014

Leuke artikelen

Andere artikelen in deze categorie

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn al 2 reacties geplaatst.

1 maand geleden

Geachte heer/mevrouw,

Graag laat ik u de volgende informatie lezen in verband met dit artikel op uw website.
Zoals u zult lezen is de door u geschreven tekst nog verder aan te vullen qua risico's m.b.t. op de rug slapen.

Nederlands artikel: https://www.nu.nl/gezondheid/5016110/minder-kans-doodgeboorte-als-zwangere-vrouw-zij-slaapt.html
Originele wetenschappelijke artikel: https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/1471-0528.14967

Met vriendelijke groet,

Marjolein

3 jaar geleden

Wat ook kan helpen is om NOG een extra kussen rechts van je te leggen, ter hoogte van je rug. Ik ben nu 34 weken zwanger en lig het meest op mijn linkerzij, met extra kussens onder mijn arm en tussen mijn benen. Soms krijg ik het van deze houding toch wat te benauwd en wat ik dan doe is 'half' op mijn rug liggen, namelijk met nog een extra kussen in mijn rug. Dan lig ik als het ware 'schuin op mijn rug' naar links en heeft mijn borstkas wat meer ruimte. En die kussen in de rug is ook een heel lekker gevoel. Ik weet niet in hoeverre deze houding aangeraden wordt, maar voor ons lijkt ie goed te werken. Als ik dan in bed stap en al die kussens zie denk ik "daar gaan we weer", haha. Maar het is prima te doen. Truste

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie

Elke week een awesome mailtje van ons?

Down-to-earth informatie over je zwangerschap, babykamer inpiratie, wat je echt moet weten voor je bevalt, tips voor meer energie en meer.

Alles wat je moet weten over opvoeding, kinderkamer inspiratie, toffe musthaves, momlife artikelen, tips van andere moeders en meer.