Diastase tijdens de zwangerschap en na de bevalling

Een diastase? Nooit van gehoord? Wij vertellen je alles over dit fenomeen tijdens en na je zwangerschap!

Heb je wel eens gehoord van een diastase? Het heeft alles te maken met je buikspieren die tijdens de zwangerschap ruimte moeten maken om je buik te kunnen laten groeien. Wat als je na de bevalling nog steeds een diastase hebt? Wij vertellen je er alles over!

Tijdens je zwangerschap groeit je buik hard. Je lichaam maakt ruimte voor je groeiende kindje. Je huid rekt op, je organen schuiven omhoog en je rechte buikspieren wijken om ruimte te maken voor meer groei. Dit laatste heet een diastase.

Een diastase is onvermijdelijk tijdens de zwangerschap. Als je rechte buikspieren bij elkaar zouden blijven, zou er immers geen ruimte zijn voor je buik om goed te groeien. Veel vrouwen hebben na de bevalling nog steeds een diastase. Hoe komt dit en wat kan je eraan doen?

Wat is een diastase? 

De rechte buikspieren in je buik zijn op de middellijn van de bindweefselpeesplaat met elkaar verbonden. Deze bindweefselpeesplaat loopt van je schaambot tot aan de onderkant van het borstbeen.

Je kunt je voorstellen dat er geen ruimte is voor je buik om te groeien wanneer de buikspieren op dit punt met elkaar verbonden blijven. Je baby groeit en groeit en heeft meer ruimte nodig. En dankzij de zwangerschapshormonen wordt je bindweefsel soepeler en rekt de middellijn waar de rechte buikspieren elkaar normaal gesproken raken op. Er ontstaat een ruimte van ongeveer 2 tot 2,5 centimeter. En dat noemen we een diastase! 

De oorzaken van een diastase

Een diastase ontstaat natuurlijk in de basis omdat er ruimte gemaakt moet worden voor je baby. Wel zijn er verschillende oorzaken waardoor je al vroeger in je zwangerschap een diastase kunt krijgen. Je kunt denken aan de volgende dingen: 

  • je bent al eerder zwanger geweest
  • je bent zwanger van een meerling
  • je bent zwanger op latere leeftijd
  • je hebt eerder een keizersnede gehad
  • je hebt veel vruchtwater
  • je bent in verwachting van een grote baby
  • je traint je buikspieren tijdens of na de zwangerschap op een verkeerde manier
  • je hebt overgewicht (gehad) tijdens je zwangerschap

Een diastase na de bevalling

Geen enkele vrouw ontkomt aan een diastase tijdens het derde trimester van de zwangerschap. Ook direct na de bevalling hebben alle vrouwen nog steeds een diastase. Dit is helemaal niet erg. Je lichaam heeft tijd nodig om alles weer te laten herstellen en dit kan best even duren. In veel gevallen herstelt de diastase na de geboorte van je baby vanzelf.

Gevolgen van een diastase

Bij sommige vrouwen kan een diastase na de bevalling echter zorgen voor klachten en pijn. Je kunt last krijgen van de volgende dingen: 

  • problemen met het vinden van de juiste lichaamshouding
  • problemen om het lichaam te stabiliseren
  • obstipatie of constipatie
  • bekkenbodemklachten
  • moeite om te bukken of buigen
  • moeite om verschillende bewegingen te maken vanuit de romp
  • rugklachten

Ook voor een volgende zwangerschap heeft een diastase gevolgen. Zo heb je bij een vergrote diastase een grotere kans op een keizersnede bij een eventuele volgende zwangerschap. Dit komt doordat je de buikdruk niet goed kunt verhogen. Dit kan problemen opleveren tijdens de persfase van de bevalling. Je hebt immers behoorlijk wat buikdruk nodig om je kindje uit je buik te persen!

Test het zelf: heb jij een diastase? 

Maar hoe weet je nu of jij een diastase hebt? Dat kun je heel gemakkelijk testen! 

  1. Ga op je rug liggen en trek je knieën op. Zet hierbij je voeten plat op de grond neer.
  2. Leg je armen op de grond langs je lichaam. Zorg ervoor dat je handpalmen naar beneden wijzen. 
  3. Til je hoofd op en houd je kin op je borst. 
  4. Voel boven en onder je navel of er ruimte zit tussen je buikspieren. Je mag best wat op je buik drukken om goed te voelen.

Voel je ruimte? Dan heb je een diastase.

Diastase na de bevalling verminderen

Het krijgen van een diastase kun je niet echt voorkomen, maar er is goed nieuws! Je kunt een eventuele diastase na je bevalling namelijk wel verminderen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van oefeningen. Je kunt je fysiotherapeut vragen om met je mee te kijken en je gerichte oefeningen te geven om de diastase te verminderen.

Ook kun je een sluitlaken dragen na je bevalling. Dit sluitlaken trekt de rechte buikspieren naar elkaar toe en vermindert zo de diastase. Je ontlast hiermee je bekkenbodemspieren en je houdt de baarmoeder netjes op haar plek. Op deze manier help je je lichaam om de buikspieren weer op hun oorspronkelijke plek terug te brengen.

Wat je ook doet: begin niet te snel en bouw alles rustig op. Je lichaam heeft een klein mensje op de wereld gezet en dat is een hele prestatie! Vraag dus niet meteen te veel van jezelf.

Lisse van de Groep

Door

09 december 2019

Leuke artikelen

Andere artikelen in deze categorie

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie

Elke week een awesome mailtje van ons?

Down-to-earth informatie over je zwangerschap, babykamer inpiratie, wat je echt moet weten voor je bevalt, tips voor meer energie en meer.

Alles wat je moet weten over opvoeding, kinderkamer inspiratie, toffe musthaves, momlife artikelen, tips van andere moeders en meer.