Tips en tricks om als werkende moeder georganiseerd te blijven

Tips en tricks om als werkende moeder georganiseerd te blijven

Ik ben een vrij chaotisch persoon, maar ik vind het wel mega irritant als ik geen overzicht meer heb. Dan ontploft mijn hoofd. Daarom heb ik handige tips op een rijtje gezet die mij helpen georganiseerd te blijven.

Als je mij ook maar een beetje kent, weet je dat ik een chaoot ben in hart en nieren. Ik ben een stuk relaxter als alles netjes is, ik ervaar minder stress en daarnaast vergeet ik niets. Super handig, alleen lukt het me lang niet altijd. En dan ben ik ineens zo super druk dat ik gewoon totaal geen overzicht meer heb en mijn hoofd ontploft. Daarom heb ik handige tips op een rijtje gezet die mij helpen een beetje orde in de chaos te scheppen.

1. Werk met een planning

Ik krijg hardnekkige uitslag van een jaarplanning. Ik hoef niet zo nodig te weten wat er allemaal op de planning staat voor het komende jaar. Een dagplanning daarentegen, daar zweer ik bij! Ik kom op kantoor en weet gewoon wat ik die dag ga aanpakken. Voorheen pakte ik de dingen op die op mijn pad kwamen, maar dan had ik het gevoel dat ik geleefd werd. Tegenwoordig maak ik een lijstje met de dingen die ik die dag ga doen. Dit werkt zo fijn!

TIP! Vergeet niet om belangrijke dingen in te plannen die je graag wilt doen, maar waar je steeds niet aan toe komt. Ik heb bijvoorbeeld in mijn planning staan dat ik naar yoga ga. Ik ken mezelf: als ik dat niet doe dan laat ik dat versloffen.

2. Zet je doelen op de eerste pagina van je notitieboek

Doelen stellen schept helderheid. Elke keer als ik een nieuw notitieboekje heb, dan schrijf ik weer even op wat ik de aankomende tijd wil bereiken en doen. Dat helpt mij om gefocust te blijven op wat ik wil bereiken. Als ik aan het werk ben, dan herinnert me dit weer aan de dingen die ik belangrijk vind. Je hebt zoveel to do's die eigenlijk niet zo heel veel prioriteit hebben als je kijkt naar wat je écht voor elkaar wilt krijgen.

3. Werk met handige online to do-programma's

Mijn hoofd probeer ik gewoon zo leeg mogelijk te houden. Daarom heb ik een handig systeem voor mijn to do's. Ik gebruik de app Things. Dit werkt op mijn iPhone, maar ook op mijn computer. Met een handige sneltoets (cmd + T) kan ik alle taken erin zetten. Als ik bezig ben en er schiet mij iets te binnen zet ik het er gelijk in. Zeker als je de methode kent van "Getting things done" is dat super makkelijk! Deze methode hoort bij een boek waar bij je makkelijker je werk kunt organiseren. Wel belangrijk dat je ook alle to do's erin zet en dit programma goed bijhoudt. Anders zet je het er wel in, maar gebeurt er nog niks.

4. Boodschappenlijsten

Ken je Google Keep? Hier kun je super easy lijstje maken en met iemand delen. Ik zet hier al mijn boodschappen in die we moeten kopen en dat doet Lodewijk ook. Als er iets op is zetten we het meteen op het lijstje. Ook als je in de supermarkt loopt kun je alles netjes afvinken. Handig als jij bijvoorbeeld in een andere winkel bent dan je man. 

5. Werk één voor één je dingen af

Of het nu gaat om je werk of dat je thuis aan het opruimen bent. Maak eerst hetgene af waar je mee bezig bent. Ik ben best wel goed in de was opvouwen, ondertussen een boodschappen lijstje maken, Maud haar kamer opruimen en ondertussen het eten voorbereiden... Niet altijd de meest geschikte combinatie, want de helft van de was is niet opgevouwen, de kamer niet helemaal opgeruimd en uiteindelijk missen er ook nog een aantal dingen op het boodschappenlijstje. Dus first things first!

6.Werktas of vuilniszak?

Voor het eerst in mijn leven heb ik een echte designer bag gekocht. De reden? Ik heb écht een goede tas nodig waar ik alles netjes in kan opbergen, zodat ik niet drie uur aan het graaien ben als mijn telefoon gaat of als ik mijn sleutels zoek wanneer ik voor de deur sta (met een ongeduldige dochter). En ik heb me aan deze belofte gehouden, ik waak er echt voor dat deze tas geen vuilniszak wordt. Ik heb een handig vakje waar ik ALTIJD mijn sleutels in stop en zelfs een handig etuitje met parfum, lipstick, elastiekjes etc. En het is een verademing. Zo fijn dat ik alles compleet heb!

TIP! Maak een etui met kids musthaves.

Het is handig als je alles van je kleintje in een etui doet. Ik heb daar luiers, luierdoekjes, een speen en speelgoed in. Als ik met Maud op pad ga, heb ik binnen no time die etui bij de hand en deze kan ook heel eenvoudig weer mijn tas in.

7. Geen verzamelkastjes/-hoekjes of lades

Ik heb een hekel aan lades waar alles zo in gegooid wordt. Als ik een schaal op onze bar zet, dan zit 'ie binnen no time wonderbaarlijk vol. Dat is niet wat ik wil, want ik heb ook nog een paar rommellaatje en bakjes op mijn bureau staan. Dus voorkom van die hoekjes en geef alles een vaste plek of gooi het direct weg. Thank me later!

#MOMBITIOUS COMMUNITY

Wil je kind niet meer eten? Of wordt hij 's ochtends opeens heel vroeg wakker? Wanneer je het even niet meer weet, kun je terecht in onze Facebook community #Mombitious. Dé place to be voor vragen, tips & tricks. Wedden dat een andere mom een handige tip of lifehack voor je heeft? Join nu!

Sarah Glasbergen

Door

02 maart 2021

Leuke artikelen

Andere artikelen in deze categorie

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie

Elke week een awesome mailtje van ons?

Down-to-earth informatie over je zwangerschap, babykamer inpiratie, wat je echt moet weten voor je bevalt, tips voor meer energie en meer.

Alles wat je moet weten over opvoeding, kinderkamer inspiratie, toffe musthaves, momlife artikelen, tips van andere moeders en meer.