13 weken zwanger

Groot, groter, grootst! Vanaf nu gaat je baby hard groeien, waardoor je buik ook ineens een stuk groter zal worden.

Deze week ben je dertien weken zwanger. Week 13 is zeker een week om naar uit te kijken, want de zwangerschapsverschijnselen zullen vanaf nu gaan afnemen. Lees hieronder over de belangrijkste ontwikkelingen die plaatsvinden tijdens de dertiende week van je zwangerschap. 

WIST JE DAT:

Je baby nu even groot is als een perzik, zo'n 7,5 cm?

DE GROEI VAN JE BABY

De organen zijn helemaal af, dus vanaf nu zal je baby alleen nog maar gaan groeien. Ook de hoeveelheid vruchtwater neemt toe, waardoor je baby een natuurlijke bescherming om zich heen heeft. Mocht jij je buik ergens tegenaan stoten, dan heeft de kleine daar geen last van. Vanaf nu zal je baby ook het vruchtwater gaan drinken en weer uitplassen. Je lichaam ververst het water constant om de afvalstoffen af te voeren. 

Als je een meisje krijgt, heeft ze op dit moment al meer dan 2 miljoen eicellen in haar lichaam. Tegen de tijd dat ze 17 is, zal dit aantal gezakt zijn naar ongeveer 200.000.

Dertien WEKEN ZWANGER

Vanaf week 13 zal je buik ineens een stuk harder gaan groeien. Om te voorkomen dat je last krijgt van spierpijn is het aan te raden om regelmatig te bewegen. Naast wandelen zijn zwemmen en yoga ook hele goede activiteiten om je spieren flexibel te houden. 

Sex tijdens de zwangerschap

Of je hebt ineens heel veel zin in sex, of je moet er juist niet aan denken. Hetzelfde kan gelden voor je partner: of hij vindt je grotere borsten en groeiende buik heel aantrekkelijk, of juist niet. Er is hier geen goed of fout, probeer vooral je gevoel te volgen. Maak het ook bespreekbaar als je merkt dat je partner anders reageert dan je had verwacht. 

Eten tijdens je zwangerschap

Rond het begin van je tweede trimester krijg je langzaam je eetlust weer terug. Dan is het belangrijk op te letten dat je onderstaande voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt. 

Proteïne

Eieren, melkproducten, noten, bonen en mager vlees zijn goede bronnen van proteïne, evenals vis. Let alleen goed op welke vis je eet. Vissoorten als wilde paling, roofvissen, rauwe schaal-en schelpdieren en voorverpakte gerookte vis uit de koeling (gerookte zalm en paling) mag je bijvoorbeeld niet. Lees hier alles over in ons artikel sushi tijdens je zwangerschap, waarin duidelijk staat welke vissoorten je wel en niet mag eten. 

Hoeveel extra calorieën?

Je hebt 300 calorieën extra nodig tijdens je zwangerschap. Door een paar meergranen boterhammen te eten krijg je dat op een gezonde manier binnen. 

Ijzer

Je hebt ijzer nodig om bloedarmoede te voorkomen. Een van de beste ijzerbronnen is mager rood vlees, maar als je vegetarisch bent kan je met groenten als spinazie en linzen ook prima in je behoefte voorzien. 

Calcium

Calcium is voor zowel jouw botten en tanden als die van je baby belangrijk. Om aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te komen kan je groente (bloemkool, brocolli, spruitjes en spinazie), noten en peulvruchten eten. 

Zwangerschapsverschijnselen

Deze week kunnen de zwangerschapssymptomen van de eerste weken helemaal verdwenen zijn. Je hoeft niet meer zo vaak naar de wc, je bent minder moe en je hebt geen ochtendmisselijkheid of duizelingen meer. Heb je nog wel last van symptomen? Kijk dan voor een uitgebreid overzicht met alle symptomen en wat je eraan kan doen in ons artikel Zwangerschapsverschijnselen.

TO DO

  • Bespreek met je werkgever wanneer je ongeveer met zwangerschapsverlof gaat. Het is handig dit op tijd te regelen zodat je werkgever een vervanger kan zoeken. Neem hiervoor je zwangerschapsverklaring mee met je uitgerekende datum. 
  • Bespreek de manier van opvoeden. Een leuke manier die we op internet tegenkwamen was om een lijstje te maken met 'Mijn moeder deed altijd...' en 'Mijn moeder deed dit nooit..'. Deze lijstjes leggen jij en je partner dan naast elkaar om te kijken naar de overeenkomsten en verschillen. 
  • Kijk alvast naar zwangerschapskleding of handige verlengstukjes voor je broeksknoop waardoor je je broeken nog comfortabel kan dragen. 
  • Bedenk of je nog op babymoon wil voor de kleine er is. Je kan nu alvast nadenken over leuke bestemmingen. 

NOT DONE

Wat mag je allemaal niet doen in week dertien van je zwangerschap? Lees alles over wat je niet mag in ons uitgebreide artikel Dit moet je niet doen als je zwanger wilt worden

Bronnen: RIVM, deverloskundigeverloskundigencentrummaarssen, voedingscentrum

Benieuwd wat je te wachten staat?

Lees hier alvast wat er gaat gebeuren als je 14 weken zwanger bent.

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie

Elke week een awesome mailtje van ons?

Down-to-earth informatie over je zwangerschap, babykamer inpiratie, wat je echt moet weten voor je bevalt, tips voor meer energie en meer.

Alles wat je moet weten over opvoeding, kinderkamer inspiratie, toffe musthaves, momlife artikelen, tips van andere moeders en meer.