Reisgids naar huis boek review - over te vroeg geboren baby's

Als moeder van 3 te vroeg geboren dochters had Ruth veel aan Reisgids naar huis, een handboek voor ouders van te vroeg geboren kinderen. Lees haar ervaring over het boek hier.

Eindeloze gangen met overal zalen en deuren. Mensen met witte jassen, piepjes van monitoren, couveuses. Het geluid van vreemde apparaten. Andere ouders die hun emoties kwijt willen. In deze wirwar van indrukken komt jouw kind ter wereld, als het te vroeg geboren wordt.

Een emotioneel proces

Als moeder van 3 te vroeg geboren dochters komt de eerste ziekenhuisperiode nog steeds snel en makkelijk bij mij naar boven. De tijd op de NICU (Neonatale Intensive Care Unit) en de Medium Care afdeling. Broze baby’s met allerlei slangetjes die aan ze vast zitten. De weken van spanning, onzekerheid, blijdschap en angst. Anderen die voor jouw baby zorgen. Het gevoel dat er maar weinig van jezelf overblijft als je kind niet bij je is. Mijn dochters waren geboren, maar het echte genieten kwam veel later pas.

Het dichtbij mee maken van een vroeggeboorte is een zwaar en emotioneel proces.

Alles leren

Eerst is er een tijd van overleven en sterker worden. Kleine stapjes maken, leren drinken, groeien, slapen, buidelen en ieniemienie luiers verschonen. Geen roze wolk, maar dagelijkse ritjes naar het ziekenhuis, vermoeidheid en steeds weer met lege handen thuis komen. Tot die dag dat het tijd is om met z’n allen naar huis te gaan, zonder monitor. Hoe spannend is dat..

Reisgids naar huis

Je staat er misschien niet bij stil, maar in Nederland wordt jaarlijks acht procent van alle kinderen voor de 37 weken zwangerschap geboren. Dit zijn zo’n 13.000 kinderen per jaar. Omdat er zoveel komt kijken bij een vroeggeboorte en er weinig tijd is om alles uit te leggen, is dit boek geschreven. Reisgids naar huis geeft op een toegankelijke manier inzage in de specialistische medische processen die het kind door maakt en biedt steun aan ouders.

Vele (ervarings)deskundigen

Dit boek is samengesteld door kinderarts en neonatoloog Angelique Hoffman-Haringsma en medisch maatschappelijk werker Liduine Schönau, met bijdragen van verschillende specialisten en ouders van te vroeg geboren kinderen. Met een voorwoord van Marie-Claire Witlox en Jeroen van Koningsbrugge, die ook ouders zijn van een te vroeg geboren zoon. De vrolijke illustraties geven het boek een fris en toch ook luchtig karakter.

Inhoud reisgids naar huis

Na de eerste fase in het ziekenhuis wordt er in het boek verder gekeken naar de voorzichtige periode thuis en de verdere ontwikkeling van het kind. Ook dit verloopt vaak anders als een kind te vroeg geboren is. Er worden tips gegeven voor de verzorging van je baby en ervaringen uit de praktijk gedeeld voor kinderen tot vier jaar. Deels is de informatie gebaseerd op wetenschap en professionele adviezen, met specialisten die een bijdrage hebben geleverd aan het boek. Daarnaast zijn ouders van te vroeg geboren kinderen geïnterviewd, om hun waardevolle verhalen inspirerend en herkenbaar te laten zijn voor iedereen in deze situatie.

Houvast bij te vroeg geboren baby's

Helaas kwam dit boek uit toen onze dochters inmiddels al thuis waren. Het lag bovenop de stapel te lezen boeken en tussen alle drukte door las ik deze in een vrij snel tempo uit. Prettig aan dit boek vind ik de duidelijke en toegankelijke manier van schrijven. Alle dingen waar je als ouder (verzorger, familielid of naaste) tijdens en na een vroeggeboorte tegenaan loopt komen aan bod. In een begrippenlijst worden allerlei medische termen uitgelegd. Het boek geeft je houvast en helpt je vragen te beantwoorden en formuleren. Iets waar je in andere baby- en opgroeiboeken vaak weinig over terug vindt. Daarnaast vond ik de openhartige interviews met andere ouders herkenbaar, ontroerend en bijzonder om te lezen.

Een klein beetje voorbereid

Voor mij was het een verrijking geweest als ik dit boek voor mijn bevalling al in mijn bezit had gehad. Het is fijn om van te voren een beetje te weten waar je in terecht komt, zodat zo’n ziekenhuisperiode en de tijd daarna iets minder overweldigend is. In mijn geval viel alle geschreven informatie direct op zijn plaats en was er veel herkenning bij het lezen van dit boek. Ook dat heb ik als prettig ervaren, om op deze manier die hele periode nog eens rustig door te lopen en gelijk ook goed een plekje te kunnen geven.

Nieuwsgierig geworden? REISGIDS NAAR HUIS is te verkrijgen bij verschillende boekhandels en online te bestellen voor €19,90.

Ruth van den Dool

Door