Bewegen tijdens de zwangerschap

Bewegen tijdens de zwangerschap helpt tegen lichamelijke klachten en geeft je ook nog eens meer energie!

Tijdens de zwangerschap heb je een grote kans dat je last krijgt van je lichaam. Last van je bekken, rugpijn... Gelukkig kan je als zwangere vrouw nog wel een beetje sporten. Veel aandacht besteden aan je houding, conditie en lichaamsbeweging kan goed helpen tegen die lichamelijke klachten. Sporten en bewegen helpt je ook om ontspannen de zwangerschap en bevalling door te komen.

Er zijn verschillende vormen van sporten en bewegen die je kunt beoefenen tijdens je zwangerschap. Wanneer je echt last hebt van lichamelijke klachten zijn er verschillende vormen van zwangerschapsfysio beschikbaar. Om je wat meer inzicht te geven in wat er allemaal is aan lichaamsbeweging en therapie tijdens je zwangerschap zetten wij een aantal verschillende soorten beweging op een rij.

Zwangerschapsgym

Verschillende instanties bieden een speciale gym voor zwangere vrouwen aan. De zwangerschapsgymnastiek wordt meestal door een fysiotherapeut gegeven. Tijdens zo'n zwangerschapsgymles krijg je onder andere informatie over wat er in je lichaam gebeurt nu je zwanger bent en doe je in groepsverband oefeningen.

Wat doe je tijdens zwangerschapsgym?

Bij de zwangerschapsgym zal besproken worden hoe je de weeën het beste kunt opvangen en leer je verschillende perstechnieken. Daarnaast doe je oefeningen die gericht zijn op het verbeteren van de lichaamshouding en de conditie. Ook doe je oefeningen voor de bekkenbodemspieren en leer je ademhalings- en ontspanningsoefeningen.

Bekkenfysiotherapie

Als je last hebt van bekkeninstabiliteit (pijn in de onderrug en soms ook benen) verwijst je huisarts je vaak door naar een fysiotherapeut. Heb je na de bevalling extreme last van je bekken? Dan moet je even goed overleggen met je arts en fysio in hoeverre je al oefeningen mag doen. Vaak moet je de eerste tien tot twintig dagen heel rustig aan doen en kan je daarna lichte oefeningen gaan doen.

Wat doe je bij de fysio?

Bij de fysio krijg je een oefenprogramma om de buik-, bil-, been- en bekkenbodemspieren te trainen. Deze oefeningen versterken langzaam je bekken weer waardoor de pijn ook minder zal worden. Dagelijkse activiteiten moet je dan ook iets rustiger doen en je zal erg moeten opletten met dingen tillen.

Zwangerschapsyoga

Bij zwangerschapsyoga ligt het accent op het bewust worden van je eigen lichaam en de baby in je buik. Je leert je bewust te worden van de spanningen in je lichaam en met speciale ademhalingsoefeningen leer je jezelf te ontspannen. Bij yoga is het zeker aan te raden echte lessen te volgen, want de yogadocent kan je specifieke informatie geven over de houdingen die je doet.

Wat doe je tijdens zwangerschapsyoga?

Zwangerschapsyoga concentreert zich op het bewust bezig zijn, dus je zal met volle aandacht alle oefeningen afwerken. De oefeningen concentreren zich op je ademhaling, maar ook op je houding.

Met een zwaardere buik kantelt je zwaartepunt en met yoga leer je dit nieuwe zwaartepunt te vinden. Ook je partner kan betrokken worden bij de zwangerschapsyoga. Bij yoga is dit best belangrijk, want zo leert je partner je te ondersteunen en om je een bui-, rug- of beenmassage te geven.

Zwangerschapszwemmen

Dit is misschien wel een van de fijnste vormen van beweging tijdens de zwangerschap. In het water voel je je veel lichter en kun je dus gemakkelijker bewegen. Dit maakt het sporten al heel veel leuker. Pas echter wel op dat je niet te lang aan het zwemmen bent, want zonder dat je het in de gaten hebt kun je je spieren overbelasten. Een les zwangerschapszwemmen volgen is dan ook een goede optie om voor een bepaalde tijd en gezellig in groepsverband te zwemmen.

Wat doe je tijdens zwangerschapszwemmen?

In het water doe je spierversterkende en conditieverbeterende oefeningen. Ook leer je oefeningen te doen die je helpen ontspannen. Meestal wordt een les zwangerschapszwemmen door een zweminstructeur gegeven in een verwarmd en ondiep zwembad. Met zwangerschapszwemmen gaat het vooral om de lichaamsbeweging, dus je krijgt niet zo veel informatie over de zwangerschap en de bevalling. Daarom is het misschien handig om deze vorm van beweging te combineren met bijvoorbeeld zwangerschapsyoga, zodat je je ook meer bewust wordt van je eigen lichaam en de baby.

Bronnen: dokter dokter en gezondheidsplein.

Door

21 maart 2015

Leuke artikelen

Andere artikelen in deze categorie

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie

Elke week een awesome mailtje van ons?

Down-to-earth informatie over je zwangerschap, babykamer inpiratie, wat je echt moet weten voor je bevalt, tips voor meer energie en meer.

Alles wat je moet weten over opvoeding, kinderkamer inspiratie, toffe musthaves, momlife artikelen, tips van andere moeders en meer.