Waarom foliumzuur slikken als je zwanger wilt raken?

Er is een verschil tussen foliumzuur en folaat, maar beide zijn belangrijk als je zwanger wilt worden. Lees hier waarom!

Foliumzuur slikken is belangrijk als je zwanger wilt worden. Je hoort en ziet dit overal, maar waarom is het belangrijk om foliumzuur te slikken? Wij leggen het uit!

Folaat anders dan foliumzuur

Het is om te beginnen goed om het verschil te weten tussen folaat en foliumzuur. Het verschil tussen folaat en foliumzuur kunnen we in Jip & Janneke taal uitleggen: folaat is de natuurlijke vorm en foliumzuur is de synthetische variant. Lees de stukjes hieronder voor meer duidelijkheid.

In linzen zit makkelijk opneembaar folaat.

Wat is folaat?

Folaat (anders dan foliumzuur!) is essentieel voor je zwangerschap. Folaat is nodig voor de vorming van nieuw DNA. En nieuw DNA is nodig voor de vorming van nieuwe cellen. Als de foetus in je baarmoeder groeit, worden er constant nieuwe cellen gevormd.

Inname folaat

Dit vraagt om een grote hoeveelheid folaat. Daarnaast helpt folaat een open ruggetje tegen te gaan en zorgt het voor een gezond geboortegewicht en goede ontwikkeling van gezicht en hart. Dit is de reden dat het advies voor inname van folaat aan vrouwen die zwanger willen worden twee keer zoveel is als voor vrouwen die niet zwanger willen worden.

Wat is foliumzuur?

Foliumzuur is de synthetische inactieve en stabiele vorm van folaat. In je lichaam wordt foliumzuur omgezet in folaat. Dit is niet gemakkelijk, je lever moet hiervoor hard werken. Daarnaast heeft ongeveer 30% van de vrouwen in Europa een gendefect waarbij de synthetische vorm foliumzuur in het lichaam niet goed kan worden omgezet in de actieve vorm. Je hebt dan vrijwel niets aan het supplement en het kan zelfs schadelijk zijn. Er blijft een teveel aan foliumzuur in je bloedbaan circuleren, wat klachten kan geven die te maken hebben met je zenuwstelsel (tintelende handen en voeten, lichtgevoeligheid, pijn in je tanden, slechter geheugen).

 

 Opneembaar

Als je kiest voor een foliumzuur supplement is het belangrijk dat je kiest voor een goed supplement met makkelijk opneembaar foliumzuur. Belangrijk is dat je ruim (minimaal drie maanden) voordat je zwanger wilt worden start met de suppletie van folaat en doorgaat tot de eerste tien weken van zwangerschap omdat dit vooral tijdens de eerste vier maanden van de zwangerschap nodig is voor ontwikkeling van de baby.

Hoeveel mcg foliumzuur per dag slikken?

Het advies is om ongeveer 400 tot 500 mcg foliumzuur per dag te slikken. Let erop dat je geen tekort hebt aan vitamine B12 voordat je begint met het slikken van foliumzuur. Dit kan een averechts effect hebben op je gezondheid!

Wat zijn goede supplementen?

Er zijn ontzettend veel supplementen op de markt. Zoals we al eerder zeiden is het belangrijk dat je kiest voor een goed supplement met makkelijk opneembaar foliumzuur. Onder andere de merken Thorne en Solgar zijn goede varianten. Kies voor supplementen waarop staat “folaat”, “folate”, “5-methyl-tetrahydrofolate”, “L-methylfolaat” , “5-MTHF” of “Metfolin”.

Voeding waar folaat in zit

Omdat synthetisch foliumzuur uit supplementen moeilijker is op te nemen, is het belangrijk dat je ook kiest voor voeding waar veel (makkelijk opneembaar!) folaat inzit. Dat vind je in:

  • Lever
  • Peulvruchten (linzen)
  • Broccoli
  • Groene bladgroenten (boerenkool)
  • Zonnebloempitjes

Vitamine C helpt bij de opname van foliumzuur

Vitamine C (zoals in citrusfruit) helpt de opname van foliumzuur uit eten. Alcohol gaat de opname juist tegen. Het is dus belangrijk om voldoende vitamine C rijke producten (sinaasappel, citroen, broccoli) te eten en wat minder alcohol te drinken (en tijdens je zwangerschap helemaal geen alcohol te drinken).

Reageer!

Wat is jouw mening hierover?

Er zijn al 4 reacties geplaatst.

4 jaar geleden

Namens Lotte Nap: Goed dat je dit soort vragen stelt. Pteroylmonoglutaminezuur is de synthetische vorm van Folaat en veel minder goed opneembaar en effectief dan de natuurlijke en actieve vorm Folaat. De vorm van foliumzuur/ folaat waar ik het over heb is de natuurlijk actieve vorm die voorkomt onder de namen Folaat, Folate, Calcium-L-Methylfolate, Calcium Folinate, L-5 Methyltetrahydrofolate of 5-MTHF. De merken die deze vormen in hun supplementen gebruiken zijn o.a. Solgar (vraag wel even naar de Folate vorm, niet alle Solgar supplementen bevatten deze vorm), Thorne Research, Vitals en Bonusan. Zelf vind ik Solgar en Thorne Research goede merken, maar de andere zijn ook prima.

Mochten er meer vragen zijn dan hoor ik dat graag!

4 jaar geleden

En ook ik ben benieuwd of pteroylmonoglutamine zuur het juiste foliumzuur is. Zouden jullie ook mij de reactie willen sturen? Bedankt!

4 jaar geleden

Hi Marloes, we hebben je vraag voorgelegd bij onze deskundige Lotte. Je krijgt z.s.m. reactie!

4 jaar geleden

Jullie noemen solgar als een goed merk. Nu heb ik gekeken op het potje wat ik nu gebruik: AOV Multi-zwanger. Hier staat bij foliumzuur: pteroylmonoglutamine zuur. Die staat niet in het rijtje wat hier genoemd wordt. Echter bij nazoeken bij solgar staat op de prenatal nutrients achter foliumzuur: pteroylmonoglutamine zuur. Is dit nu wel of niet de juiste? Moet ik nu nog los folaat er bij slikken of niet? Ik zou graag jullie mening hierover willen weten.

Verder lezen

Andere artikelen in deze categorie

Elke week een awesome mailtje van ons?

Down-to-earth informatie over je zwangerschap, babykamer inpiratie, wat je echt moet weten voor je bevalt, tips voor meer energie en meer.

Alles wat je moet weten over opvoeding, kinderkamer inspiratie, toffe musthaves, momlife artikelen, tips van andere moeders en meer.